v

v

۱۳۹۰/۱۲/۱۵

طرح قطعنامه برای شناخت حق تعیین سرنوشت بلوچستان به مجلس نمايندگان آمريکا در واشنگتن


در این لایحه آمده است که مردم بلوچ بايد حق تعیین سرنوشت برای خود و کشور مستقل خود را از طريق فراھم نمودن فرصتی مناسب برای انتخاب وضعيت خود داشته باشند ". آقای روراباچر می گوید "بلوچها مانند مردم کشورهای دیگر حق حقی ذاتی برای تعیین سرنوشت خود دارند

**** اطلاعیه مطبوعاتی****
طرح قطعنامه برای شناخت حق تعیین سرنوشت بلوچستان به مجلس نمايندگان آمريکا در واشنگتن
واشنگتن، 17 فوریه -
امروز سنا تو ر جمهوری خواه دانا رورا باچر به طرح  قطعنامه ای مبنی بر حق تاریخی ملت بلوچ برای حق تعیین سرنوشت خويش در مجلس نمايندگان آمريکا اقدام نمود . در اين طرح اشاره شده است که بلوچستان در حال حاضر بین پاکستان، ایران و افغانستان تقسیم گرديده و مردم بلوچ بدون  داشتن حق حاکميتی از خود به ویژه در پاکستان مورد خشونت و کشتار فراقضایی قرار گرفته اند.
در این لایحه آمده است که مردم بلوچ  بايد حق تعیین سرنوشت برای خود و کشور مستقل خود را از طريق فراھم نمودن فرصتی مناسب برای انتخاب  وضعيت خود داشته باشند ". آقای روراباچر می گوید "بلوچها مانند مردم کشورهای دیگر حق حقی ذاتی برای تعیین سرنوشت خود دارند"، "  بخش غم انگيزتر تبعیض های سیاسی و قومی يی که بلوچها  از آن رنج می برند تأمین مالی و تسليحاتی دولت آمريکا به ستمگران آنها در اسلام آباد ميباشد".

از لحاظ تاریخی بلوچستان نهادی تاريخی که مستقلاً تحت رھبری خانھای بلوچ  کلات شناخته شده است که پس از هجوم واشغال توسط ارتش های بريتانيا و پرشيا(ايران امروز۔مترجم) به پایان رسید. تلاش برای احيای مجدد استقلال آن در سال 1947 توسط حمله از سوی ارتش پاکستان به شکست انجاميد۔
امروز،  استان بلوچستان در پاکستان، سرشارترين استان ازلحاظ منابع طبیعی است ، اما اسیر و مورد استثمار نخبگان پنجابی و پشتون در اسلام آباد ميباشد و بلوچستان فقیرترین استان کشور شده است.
سنا تو ر لویی قومیرت و سنا تو ر استیو کینگ نیز به عنوان حامیان مشترک این لایحه، همچنین آن را امضا کردند.
آقای روبا کررئیس کمیته فرعی نظارت و تحقیقات امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده  می باشد.

برای نسخه انگلیسی اینجا را کلیک کنید.
ترجمه از ع۔ سربازی



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر