v

v

۱۳۹۱/۰۲/۲۱

بریتانیا به دنبال تعویق ممنوعیت بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران


بریتانیا در تلاش است که دیگر اعضای اتحادیه اروپا را متقاعد کند طرح تحریمی منع شرکت‌های بیمه از ارائه خدمات به نفتکش‌های حامل نفت ایران را تا شش ماه به تاخیر بیاندازند.
دیپلمات‌های اروپایی روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت با اعلام این خبر گفته‌اند که بریتانیا دلیل این درخواست را نگرانی از افزایش ناگهانی قیمت نفت اعلام کرده است. ممنوعیت واردات نفت ایران توسط اتحادیه اروپا که از اول جولای (۱۱ تیرماه) آغاز خواهد شد همچنین شرکت‌های بیمه و بیمه‌گران اتحادیه اروپا را از ارائه خدمات بیمه به نفت‌کش‌های حامل نفت ایران در سرتاسر جهان منع می‌کند.
یک دیپلمات اروپایی در این‌باره به خبرگزاری رویترز گفته است: به دلیل فشارهای ژاپن و کره‌جنوبی بریتانیا تصمیم گرفته است برای تعویق افتادن بخشی از تحریم‌های اتحادیه اروپا با دیگر اعضای این اتحادیه مذاکره کند. یک دیپلمات دیگر اروپایی نیز در گفت‌وگو با رویترز، این خبر را تائید کرده است.
به گفته هر دو دیپلمات‌، این پیشنهاد اگرچه با استقبال چندان اعضای اتحادیه اروپا مواجه نشده، اما برخی شرکت‌های کشتیرانی در آسیا به این پیشنهاد خوش‌آمد گفته‌اند. ژاپن و کره جنوبی ازجمله خریداران آسیایی نفت ایران هستند که اعلام کرده‌اند خرید نفت از ایران را ادامه خواهند داد. این دو کشور البته واردات نفت از ایران را تاحدودی کاهش داده‌اند.
ایران روزانه ۲.۲ میلیون بشکه صادر می‌کند که بخش اعظم آن به کشورهای آسیایی به فروش می‌رسد. چین، هند، ژاپن و کره‌جنوبی از خریداران عمده نفت ایران هستند. ایالات متحده در ماه مارس ژاپن و ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا را از تحریم‌ها معاف کرد. اما خطر تحریم‌های آمریکا هند و چین را به عنوان بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران همچنان تهدید می‌کند.
در این میان، چند مقام رسمی هند دیروز از تصمیم این کشور درمورد کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت از ایران خبر دادند. این خبر یک روز پس از سفر سه‌روزه هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام شده است.
در واکنش به این تصمیم آمریکا اعلام کرده که به هند مشاوره خواهد تا منابع جایگزین برای سوخت مورد نیازشان مهیا شود. در همین رابطه، امروز خبر رسیده که گروهی از کارشناسان انرژی آمریکا به هند فرستاده خواهند شد تا به این کشور درمورد کاهش واردات نفت از ایران مشاوره بدهند.
چین اما در این مدت بارها مخالفت خود را با تحریم نفت ایران اعلام کرده است، هرچند بنا بر گزارش‌ها این کشور نیز به تدریج کاهش واردات نفت از ایران را آغاز کرده است. در همین رابطه، چند شرکت چینی از دولت خواسته‌اند که برای محموله‌های نفت وارداتی ایران بیمه دولتی صادر کند.
با این حال گزارش‌ها حاکی از آن است که کشتی‌های چینی بدون رعایت تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی و با بیمه تانکرهای نفتی و پتروشیمی ایران سود بسیاری کسب می‌کنند.
تحریم‌های نفتی علیه ایران برای مقابله با برنامه‌ هسته‌ای این کشور اعمال‌ شده‌اند، برنامه‌ای که به باور غرب دارای بعد نظامی است. ایران اما این موضوع را رد کرده و همیشه بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است.


Sourcehttp://www.mardomak.org/story/70732

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر