v

v

۱۳۹۱/۰۲/۲۲

پلیس هند به ایران می رود تا در مورد مظنونین حمله به منافع اسرائیل تحقیق کند


مقامات هندی در آغاز ادعای اسرائیل راجع به دخیل بودن ایران درحمله را کم رنگ می دیدند ، اما اکنون با پیدا شدن شواهد و مدارکی متعدد درباره سوابق مکالمات تلفنی و نقل و انتقال های پولی، چنین برداشتی را ندارند.
واشنگتن پست زیر عنوان «پلیس هند به ایران می رود تا در باره حمله ای که دیپلمات های اسرائیلی هدف آن بودند تحقیق کند» می نویسد یک تیم پلیسی هند در چارچوب تحقیقات راجع به نقش سه ایرانی مظنون به انجام حمله ای با بمب به اتوموبیل یک دیپلمات اسرائیلی در دهلی نو، در ماه فوریه، به گفته یک مقام پلیس هند، دراین ماه به تهران می رود.
این تیم سه نفری به دنبال اطلاعاتی است که با رفت و آمدهای سه مظنون ارتباط دارد و می خواهد بداند این سه چه وقت از کشور خارج شدند، کی به کشور بازگشتند، و هنگامی که بازگشتند به کجا رفتند. بعلاوه به گفته این مقام پلیس، که خواسته است از وی نام برده نشود زیرا مجاز به صحبت کردن با خبرنگاران نبوده است، تیم اعزامی همچنین خواستار اطلاعاتی است که جزئیات مکالمات تلفنی سه مظنون، و نقل و انتقال های پولی مربوط به آنان را مشخص می کند. او می گوید ما در اینجا بعضی اطلاعات را داریم، و می خواهیم اطلاعاتی را کسب کنیم که مقامات ایران می توانند فراهم کنند. ارتباط دادن این اطلاعات بهم، می تواند به تحقیقات ما کمک می کند.
این تحقیقات هند را که سعی می کند در مناسبات دیرین خود با ایران، و نزدیک شدن رو به افزایش  با اسرائیل و آمریکا  توازن برقرار کند، با معضلی دیپلماتیک روبرو می کند. مقامات هندی در آغاز ادعای اسرائیل راجع به دخیل بودن ایران درحمله را کم رنگ می دیدند ، اما اکنون با پیدا شدن شواهد و مدارکی متعدد درباره سوابق مکالمات تلفنی و نقل و انتقال های پولی، چنین برداشتی را ندارند.
در جریان حمله سیزدهم فوریه در دهلی نو، موتورسیکلت سواران با چسباندن بمب مغناطیسی به یک اتوموبیل سفارت اسرائیل، همسر یک دیپلمات اسرائیلی و راننده او را مجروح کردند. مقامات اسرائیلی بلافاصله با متهم ساختن ایران در این بمب گذاری آن را به دو سوء قصد دیگر، یکی در گرجستان در همان روز، و دیگری در تایلند در روز بعد، ارتباط دادند.
در همین حال، یک ایرانی مورد ظن در حمله بانکوک، به فاصله یک روز در مالزی بازداشت شد. پس از آن بود که ماموران پلیس در هند سه ایرانی و یک خبرنگار آزاد هندی را به دست داشتن در حمله دهلی نو متهم کردند. پلیس هند در ماه مارس، موافق به ردیابی مکالمات تلفنی میان یکی از مظنونین به بمب گذاری در بانکوک با خبرنگارهندی شد، که در دهلی نو بازداشت شده بود.
گرچه هنوز معلوم نیست مقامات امنیتی ایران مظنونین را تعقیب و به هند اجازه دسترسی به آنان را می دهند یانه، و آیا اصولا هند خواستار استرداد آنان خواهد شد یا خیر، اما تحلیلگران می گویند هند می خواهد نگرانی های امنیتی خود را بی آنکه لطمه ای به سیاست خارجی اش وارد شود ابرازکرده باشد
.
Sourcehttp://www.voanews.com/persian/news/iran-india-israel-bomb-05-11-12-151104605.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر