v

v

۱۳۹۱/۰۲/۲۵

آغاز مذاکرات ایران و آژانس؛ «تاکید بر دسترسی به افراد، اطلاعات و مکان‌ها»


مذاکرات اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز، دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت در وین آغاز شده و معاون مدیرکل آژانس از ایران خواسته است تا به بازرسان اجازه دسترسی به افراد، اطلاعات و مکان‌ها را بدهد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، هرمان ناکارتس که ریاست هیئت آژانس در دیدار اسفند از ایران را بر عهده داشت، گفته است که هدف از این نشست دو روزه، «رسیدن به توافقی برای حل‌وفصل ابعاد احتمالا نظامی برنامه‌های اتمی ایران است.»
پیشتر خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند که قرار است کار‌شناسان آژانس از جمهوری اسلامی بخواهند که اجازه بازدید از سایت نظامی پارچین را صادر کند.
این اولین دور مذاکرات ایران و آژانس پس از سه ماه تعویق است که پشت درهای بسته آغاز شده و مقدمه‌ای برای دور دوم گفت‌وگوهای ایران و کشورهای ۱+۵ محسوب می‌شود. قرار است این مذاکرات سوم خرداد در بغداد برگزار شود.
به نوشته جروزالم‌پست، یک دیپلمات غربی گفته است که اگر ایران پاسخ‌هایی قابل قبول به سوال‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ماهیت فعالیت‌های اتمی‌ خود بدهد، «قطعا نشانه‌ای دلگرم‌کننده» خواهد بود.
ابن دیپلمات که نامی از او برده نشده است، همچنین افزوده: «اما شکست و یا موفقیت در وین، لزوما به معنای پیش بینی نتایج مذاکرات اتمی گروه ۱+۵ با ایران در بغداد نخواهد بود.»
سایت نظامی پارچین در جنوب شرقی تهران، سایتی است که جمهوری اسلامی در دومین سفر هیئت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اوایل اسفند گذشته، اجازه بازید از آن را صادر نکرد و آن‌ها این سفر را «بی‌ثمر» خواندند.
در نوامبر سال گذشته، آژانس در گزارشی که درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران منتشر کرد، ایران را متهم کرد که در این سایت نظامی آزمایش‌های انفجار اتمی انجام داده است.
هفته گذشته نیز یک موسسه امنیتی آمریکایی اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای نشانگر «فعالیت‌های جدید» در سایت پارچین و احتمالا «شست‌و شو» یکی از ساختمان‌های آن است اما ایران این گزارش را «شوخی» دانست.
پیشتر فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته بود که تصمیم‌گیری درباره بازدید از پارچین به مسئولان نظامی کشور مربوط می‌شود. به گفته نماینده ایران در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیزاز سرگیری مذاکرات «مهر تاییدی است بر بی‌اساس بودن ادعای مطرح شده علیه ایران، و نشان می‌دهد که همه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، صلح‌آمیز است.»
جلیلی: اشتباه محاسباتی غرب، مانع موفقیت گفت‌وگو‌ها می‌شود
از طرف دیگر، در حالی که چند روز بیشتر به آغاز دور دوم مذاکرات در بغداد باقی نمانده، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با نخست وزیر سابق فرانسه گفته است که «مقام‌های غربی دقت کنند، برخی اظهارات غیر سازنده است.» سعید جلیلی دیروز در گفت‌وگو با میشل روکار که به تهران سفر کرده، افزوده است که زمان برای راهبرد فشار به پایان رسیده و هرگونه اشتباه محاسباتی غرب، مانع موفقیت گفت‌وگو‌ها خواهد بود.
پس از آنکه آقای جلیلی گفته ایران انتظار دارد در بغداد اقدامی برای جلب اعتماد صورت بگیرد، نخست وزیر سابق فرانسه نیز تصریح کرده است «این موفقیت، به نفع همه از جمله فرانسه است.» دو روز پیش نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که در دور تازه مذاکرات اتمی گروه ۱+۵ با ایران در بغداد، شاهد آغاز موفقیت برای «پایان برنامه تسلیحات اتمی ایران» باشد.
در تازه‌ترین خبر‌ها، رویترز گزارش داده است که جمهوری اسلامی نسبت به ممنوعیت بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران که برای اعمال فشار بر تهران و در راستای تحریم‌ها قرار است صورت بگیرد، هشدار داده است. روز بیستم اردیبهشت نیز، دیپلمات‌های غربی گفتند بریتانیا در تلاش است که دیگر اعضای اتحادیه اروپا را متقاعد کند طرح تحریمی منع شرکت‌های بیمه از ارائه خدمات به نفتکش‌های حامل نفت ایران را تا شش ماه به تاخیر بیاندازند.
غرب می‌گوید که برنامه هسته‌ای ایران پوششی برای ساخت بمب اتم است و اگر این کشور می‌خواهد نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای اطمینان دهد، بازرسی‌های از پیش اعلام نشده آژانس و محدودکردن ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را بپذیرد. اتحادیه اروپا برای رسیدن به این مقصود تا کنون تحریم‌های شدید علیه ایران به ویژه در زمینه نفت و بانک مرکزی این کشور تصویب کرده و قرار است از یازدهم تیر اجرایی شود.
مقام‌های ایران همواره درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را رد کرده‌اند، فرآیندی که اهداف و کاربرد نظامی و غیرنظامی دارد.


Source: http://www.mardomak.org/story/70821

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر