v

v

۱۳۹۱/۰۲/۲۰

بنزین، گاز، نان و ... در ایران نسبت به درآمد سرانه مردم بسیار گران تر از کشورهای اروپایی و آمریکا است


یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «اجرای فاز دوم هدفمندی به ضرر مردم است و خدا کند مجلس این طرح را رد کند و فاز دوم را اصلا اجرا نکنند. چون اگر اجرا کنند این فشاری که بر روی مردم است هر روز بیشتر خواهد شد

بسیاری از کارشناسان معتقدند کمیسیون تلفیق مجلس با تصویب اعتبار 66 هزار میلیارد تومانی برای هدفمندی یارانه‌ها در سال 91 در واقع به افزایش 70 درصدی بهای بنزین، گاز طبیعی، برق و گازوئیل چراغ سبز نشان داده است.

در حالی که در 15 ماه نخست اجرای فاز نخست قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دولت حدود 25 هزار میلیارد تومان درآمد از محل آزادسازی قیمت حاملهای مختلف انرژی کسب کرده است؛ کمیسیون تلفیق با مصوبه اخیر خود پیش بینی کرده است که در 10 ماه باقی مانده از سال 91 فقط از محل اصلاح قیمت حاملهای مختلف انرژی همچون بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی، نفت سفید، نفت کوره،
CNG و برق باید حدود 50 میلیارد تومان درآمد کسب شود.

در صورت تصویب این مصوبه در صحن علنی مجلس این موضوع می تواند به معنای افزایش قیمت حاملهای مختلف انرژی با شیبی بیش از 20 درصد در گام دوم هدفمندسازی یارانه‌ها باشد.

دکتر مهدی تقوی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «اگر قیمت سوخت در فاز دوم هدفمندی 70 درصد افزایش پیدا کند، معنای آن این است که بنزین که اکنون 700 تومان است بیش از 1100 تومان خواهد شد و قیمت گاز نیز به همین ترتیب افزایش خواهد داشت.»

مقایسه قیمت بنزین در ایران و کشورهای اروپایی
وی ادامه داد: «به نظر من رسانه ها باید قیمت های مصرف کننده برای گاز و بنزین را در کشورهای اروپایی و آمریکا دربیارند و بررسی کنند چه نسبتی با قیمت این سوخت ها در ایران دارد. سپس درآمد سرانه آنها را هم در نظر بگیرید و با درآمد سرانه ایران مقایسه کنید که متوجه می شوید بنزین، گاز، نان و ... در ایران نسبت به درآمد سرانه مردم ایران بسیار گران تر از کشورهای اروپایی و آمریکا است.»

طرح هدفمندی یارانه ها مردم را فقیرتر می کند
این استاد دانشگاه اظهار داشت: «طرح هدفمندی یارانه ها کاری که می کند این است که مردم را بیشتر فقیر می کند.»
وی گفت: «در مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس صحبت از این نشده است که چند درصد مزد کارگران اضافه می شود یا چند درصد به حقوق کارمندان دولت اضافه می شود. یعنی با این مزدی که مردم می گیرند، افزایش قیمت ها فشار زندگی را بر روی دوش آنها بیشتر می کند و مردم فقیرتر می شوند.»

فروش بنزین و گاز به قیمت جهانی
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «دولت اکنون بنزین و گاز را به قیمت جهانی و یا بالاتر از آن به مردم ایران می فروشد؛ در حالی که درآمد سرانه مردم ایران با درآمد سرانه کشورهای اروپایی و آمریکا اصلا قابل مقایسه نیست.»

فقیر کردن مردم هنر نیست
وی ادامه داد: «افزایش حقوق نیز با تورمی که اجرای فاز اول هدفمندی ایجاد کرد پایین بوده و به نوعی قلابی است. بنابراین مردم فقیرتر و فقیرتر می شوند و این کار برای هیچ دولتی هنر نیست که سیاست هایی را به کار بگیرد که مردمش روز به روز فقیرتر شوند.»

اجرای فاز دوم هدفمندی فشار بر مردم را بیشتر می کند
تقوی در پایان تاکید کرد: «اجرای فاز دوم هدفمندی به ضرر مردم است و خدا کند مجلس این طرح را رد کند و فاز دوم را اصلا اجرا نکنند. چون اگر اجرا کنند این فشاری که بر روی مردم است هر روز بیشتر خواهد شد.»



Source: http://fararu.com/fa/news/112151/بنزین-گاز-نان-و-در-ایران-نسبت-به-درآمد-سرانه-مردم-بسیار-گران-تر-از-کشورهای-اروپایی-و-آمریکا-است


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر