v

v

۱۳۹۱/۰۲/۲۴

نگرانی های همسایگان عرب ایران از برنامه اتمی تهران در کنفرانس ریاض


عربستان سعودی و بحرین ممکن است برای اتحاد نزدیک تر پیشقدم شوند. هر دو کشور غول شیعه ایران را به ایجاد نارضائی در میان شیعیان علیه سلسله های سنی حاکم متهم کرده اند
نخست وزیر بحرین آشوب زده می گوید رهبران شش کشور عرب حوزه خلیج فارس برای مناسباتی نزدیک تر در امور امنیتی و سیاست خارجی بمنظور مقابله با فشارهائی نظیر شورش های موسوم به بهار عرب و کشمکش های با ایران آماده شده اند. جلسه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج قرار است فردا، دوشنبه، در ریاض برای بررسی ایده های تحقق بخشیدن به اتحادی بزرگتر تشکیل شود. مرزهای بازتر و یک نیروی دفاعی منطقه ای از جمله پیشنهادات است.

یک روزنامه عربستان سعودی، امروز، یکشنبه، به نقل از شیخ خلیفه بن سلمان ال خلیفه، نخست وزیر بحرین نوشت وی پیش بینی می کند که برنامه های مربوط به اتحاد به خوبی پیش برود. شورش پانزده ماهه علیه پادشاهی بحرین با واکنش هائی متعدد و توام با نگرانی همراه بوده است. برنامه اتمی ایران نیز به نوبه خود عاملی برای تشدید نگرانی هاست.

عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، عمان و امارات متحده عربی شش کشور عرب در حوزه خلیج فارس هستند که شورای همکاری خلیج را تشکیل می دهند.
خبرگزاری رویترز - دوبی/ریاض:
رهبران کشورهای عرب در حوزه خلیج فارس، به گفته یک وزیر در بحرین،  انتظار می رود در جلسه دوشنبه خود اتحاد سیاسی نزدیک تری را اعلام کنند که مقدمتا با مشارکت  دو و یا  سه کشور، از جمله  عربستان سعودی و بحرین آغاز خواهد شد.
به گزارش روزنامه های محلی، عربستان سعودی و بحرین ممکن است  برای اتحاد نزدیک تر پیشقدم شوند. هر دو کشور غول شیعه ایران را به ایجاد نارضائی در میان شیعیان علیه سلسله های سنی حاکم متهم کرده اند. ایران این اتهامات را تکذیب می کند.

سمیرا رجب وزیر اطلاعات بحرین امروز، یکشنبه، گفت «من پیش بینی می کنم اعلامیه ای [در مورد اتحاد] توسط دو یا  سه کشور صادر شود. حاکمیت هر کشور، و عضویتشان در سازمان ملل متحد به  قوت خود  باقی می ماند،  اما برای تصمیم گیری های راجع به  مناسبات خارجی، و امور امنیتی، نظامی و اقتصادی، متحد می شوند».

Source: http://www.voanews.com/persian/news/gcc-iran-05-13-12-151289165.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر