v

v

۱۳۹۱/۰۳/۲۲

اعتراض به افزایش قیمت نان؛ «ممکن است نان باز هم گران شود»


معاون برنامه ریزی استانداری تهران امروز ۲۱ خردادماه به باشگاه خبرنگاران گفت که افزایش اخیر قیمت نان، ربطی به اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها ندارد و با اجرا شدن این قانون، ممکن است نان باز هم گرانتر شود.
‌به گفته نعمت‌الله ترکی، افزایش قیمت نان در راستای پیشنهاد وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و مصوبه هیئت وزیران در‌باره تضمین قیمت خرید گندم صورت گرفته و افزایش قیمت انواع نان، ماحصل ابلاغیه مصوبه هیئت وزیران است.
در شرایطی که گرانی‌ها در بازار شتاب بیشتری گرفته، آقای ترکی گفته که در تهران فقط قیمت نان افزایش یافته و قیمت کالاهای دیگر ثابت مانده است. دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها نیز تایید کرد که علت افزایش قیمت نان، افزایش قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان توسط دولت در سال جاری است. محمدرضا فرزین گفت به همین دلیل یارانه‌ای بابت افزایش قیمت نان به مردم پرداخت نخواهد شد، چرا که به زعم او از محل افزایش قیمت نان، دولت درآمدی نداشته است.
«افزایش قیمت نان، سفره ۱۵میلیون نفر را تهدید می‌کند»
بحث افزایش قیمت نان امروز در صحن علنی مجلس نیز داغ بود. علیرضا محجوب، نماینده تهران گفت که این موضوع، سفره ۱۵میلیون نفر را تهدید می‌کند. او از این‌که «‌مسئولان بدون توجه به فقر، نان گران را تحویل خانوار‌ها می‌دهند» انتقاد کرد و گفت: با این کار مسئولان، امروزه فقرا می‌بایست برای غذای خود نان خشک گندیده و غذاهای مصرف شده اغنیا را مصرف کنند.
آقای محجوب به مجلس تذکر داد که به جای مباحث اقتصادی، بحث گرانی نان را در دستور کار قرار دهد. نماینده ارومیه نیز با انتقاد شدید از افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان، گفت که  این گرانی در شرایطی اتفاق افتاده که حقوق کارگران و کارمندان ۳۰ درصد افزایش نیافته است. نادر قاضی‌پور یادآور شد که با فشار مجلس خرید گندم داخلی از ۳۹۵ تومان به ۴۲۰ تومان افزایش یافت و این یعنی ۶ درصد افزایش، نه این‌که ۳۰ درصد به قیمت نام اضافه شود.
قیمت نان از دیروز در تهران افزایش یافت و هر قرص نان بربری ۵۰۰ تومان، سنگک ۶۰۰ تومان و لواش ۱۶۰ تومان به فروش می‌رسد. مسئولیت تعیین میزان افزایش قیمت نان در استان‌ها از سوی دولت به استانداری‌ها واگذار شده است.
در همین حال، دیروز بانک مرکزی ایران گزارش داد که نرخ تورم اردیبهشت ماه به ۲. ۲۲ درصد رسیده است و رشد این نرخ از ابتدای امسال با «شتاب» در حال افزایش است. نرخ تورم در فروردین ماه نیز ۸. ۲۱ درصد بوده و این درحالی است که نرخ تورم در اسفند ماه، ۵. ۲۱ بوده است. نرخ تورم در حالی با شتاب در حال افزایش است که هنوز دولت مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را که توسط مجلس تصویب و ابلاغ شده به دلیل اختلاف با قوه مقننه به اجرا در نیاورده است.
بسیاری از چهره‌های سیاسی، نمایندگان مجلس و تحلیل‌گران اقتصادی، نحوه اجرای قانون هدفمندی را توسط رئیس دولت دهم که با «تخلفاتی» همراه بوده، دلیل افزایش نرخ تورم دانسته‌اند.
با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها د‌ر آذرماه ۸۹، قیمت هر کیلو آرد به نسبت قیمت دولتی آن ۳۳ برابر افزایش یافت و به دنبال آن نرخ نان‌ در نانوایی‌ها بیش از دو برابر گران شد. دولت در آن زمان، یارانه نان را چهار هزار تومان برای هر فرد تعیین کرد که فروردین ماه ۹۰ به پنج هزار تومان افزایش یافت.

Source: http://www.mardomak.org/story/71344

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر