v

v

۱۳۹۱/۰۳/۱۵

ایران: «بر دستیابی به چرخه کامل سوخت اصرار داریم»


نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای اعلام کرد ایران بر دستیابی به حقوق هسته‌ای خود از جمله چرخه کامل سوخت "اصرار دارد." انتشار این نامه هم‌زمان با آغاز نشست پنج روزه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای اعلام کرد در مذاکرات آتی پیرامون پرونده اتمی ایران، این کشور بر دستیابی به حقوق خود از جمله «چرخه كامل سوخت ملی اصرار خواهد داشت.»
در این نامه تاکید شده ایران بر انجام وظایف قانونی مندرج در معاهده عدم گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای (ان پی تی) متعهد است و در مقابل "قاطعانه" بر برخورداری از حقوق قانونی خود اصرار دارد.
این نامه در حالی منتشر می‌شود که نشست پنج روزه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز (دوشنبه ۱۵ خرداد/۴ ژوئن) در وین پشت درهای بسته آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه سر لیست بحث‌های این نشست پنج‌ روزه درخواست دسترسی به سایت پارچین در ایران خواهد بود. ماه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس تصاویر ماهواره‌ای از "فعالیت‌های گسترده‌ای" در سایت پارچین ایران گزارش داده بود که به گفته آن‌ها برای سال‌ها "عملاَ" فعالیتی در آن نبوده است.

بازرسان آژانس در دیدار خود از ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه درخواست بازدید از سایت نظامی پارچین را مطرح کردند که با مخالفت ایران با این توضیح که فعالیت‌های پارچین به برنامه‌اتمی کشور بی‌ارتباط است روبه‌رو شدند.
ایران: «سیاست فشار شکست‌خورده است»
به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) نامه علیرضا میریوسفی، مسئول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل، در پاسخ به دو سرمقاله روز ۲۵ مه روزنامه‌های واشنگتن‌پست و نیویورک‌تایمز نوشته شده است. در این نامه میریوسفی بر شکست سیاست فشار بر ایران تاکید کرده و نوشته است: «از آن‌جایی كه سیاست فشار بر ایران توسط برخی دولت‌های غربی، طی سالیان گذشته همواره با شكست مواجه شده و نتیجه‌ای به همراه نداشته است، اتخاذ رویكردی سازنده و مثبت در قبال برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، انتظاری بجا خواهد بود.»

ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید داشته امری که از سوی آژانس اتمی، غرب و اسرائیل با سوء‌ظن و ناباوری همراه است. مسئول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه خود می‌نویسد: «ان پی تی بدون كوچک‌ترین ابهامی، حق غیرقابل انكار و تبعیض‌ناپذیر تمامی كشورهای عضو این معاهده را برای توسعه تحقیقات، تولید و بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به رسمیت شناخته است.»
نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه خود تاکید کرده است که "براساس اصل احترام به حاكمیت ملی كشورها،" تصمیم‌گیری برای بهره‌گیری از چرخه سوخت هسته‌ای بر اساس نیازهای ملی، از اختیارات دولت‌های حاكم به حساب می آید.
تداوم تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌ای ایران
یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار خود از ایران در ۲۱ مه امسال اعلام کرده بود وی و سعید جلیلی، سرپرست هیات مذاکره‌کننده ایران به زودی قراردادی را به منظور حل مساله هسته‌ای ایران امضا خواهند کرد. با گذشت دو هفته از آن تاریخ نشانه‌ای از اجرای چنین گفته‌ای دیده نمی‌شود.
آخرین دور گفتگوهای هسته‌ای ایران و نمایندگان گروه ۵+۱ ( آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) در روزهای ۲۳ و ۲۴ مه در بغداد برگزار شد. سعید جلیلی این نشست را "ناتمام" خواند. اکنون در حالی نشست بعدی قرار است در مسکو در روزهای ۱۸ و ۱۹ ژوئن برگزار شود که تنش‌ها پیرامون مساله هسته‌ای ایران به قوت خود باقی‌ست. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، در گفت‌وگوی اخیر خود با شبکه ۲۴ تلویزیون فرانسه، اعلام کرد که "معجزه‌ای" در نشست مسکو در کار نخواهد بود.
تحریم‌های صورت گرفته علیه صنعت نفت ایران، از ابتدای ماه ژوئیه اجرا می‌شود، امری که صادرات نفت ایران را با کاهش جدی مواجه خواهد کرد.

Source: http://www.dw.de/dw/article/0,,15997047,00.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر