v

v

۱۳۹۱/۰۳/۱۹

گفتگوهای ايران و آژانس اتمی بدون پیشرفت پایان یافت


آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار دسترسی به پایگاه نظامی پارچین است. آژانس معتقد است که ایران در اين محل تحقیقات سلاح های اتمی انجام داده است. تهران می گوید پارچین محل تاسیسات سلاح های متعارف است.
دور تازه گفتگوهای آژانس بين المللی انرژی اتمی با ايران در وین بدون نتیجه به پایان رسید.  این مذاکرات برای دستيابی به توافقی جهت از سرگيری بازرسی محل های مشکوک به پژوهش های مربوط به سلاح های هسته ای در ایران صورت می گیرد.
هرمن ناکرتز رئیس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از پایان مذاکرات یک روزه با علی اصغر سلطانه فرستاده ایران  به وین گفت: «پیشرفتی حاصل نشد.»

آقای ناکرتز به خبرنگاران گفت: «دلسرد کننده بود. هنوز زمانی برای مذاکرات بعدی تعیین نشده است.» رئیس بازرسان آژانس این مطالب را از روی بیانیه ای خواند که قبلا فراهم شده بود.
با این حال فرستاده ایران تاکید داشت که تهران خود را متعهد می داند که ترس مقاصد ایران از برنامه اتمی اش را کاهش دهد. آقای سلطانیه گفت: «ما آماده ایم هر ابهامی را برطرف کنیم و به جهان ثابت کنیم که فعالیتهای ما منحصراً برای مقاصد صلحجویانه است و هیچ یک از این ادعاها (در جتسجوی بمب بودن) درست نیست.»
آقای سلطانیه افزود: «ولی این کار به زمان، صبر و محیط آرام نیاز دارد. بنابراین اجازه بدهید ایران و آژانس کارخودشان را انجام دهند.»
آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار دسترسی به پایگاه نظامی پارچین است. آژانس معتقد است که ایران در اين محل تحقیقات سلاح های اتمی انجام داده است. تهران می گوید پارچین محل تاسیسات سلاح های متعارف است.
هر دو طرف می گویند در سال جاری پیشرفت در حل و فصل مباحث قبلی حاصل شده است اگر چه اختلاف هايی وجود دارد.
رسانه های دولتی دولت چین گزارش دادند که هو جینتائو ريیس جمهوری آن کشور  در ملاقات با محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران خواسته است رهبر ایران روشی انعطاف پذیر و عملی در مذاکرات آژانس بین المللی انرژی اتمی اتخاذ کند.
تصاویر ماهواره ای منتشر شده توسط یک سازمان پژوهشی ایالات متحده در ماه گذشته، نشان می دهد ایران ممکن است اقداماتی برای از بین بردن آثار آزمایشهای هسته ای در پارچین به عمل آورده باشد.

Source: http://ir.voanews.com/content/iran-nuclear-iaea-talks/1204873.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر