v

v

۱۳۹۱/۰۳/۱۸

خوش بینی محدود آمریکا درمورد مذاکرات ایران و آژانس


حدود ده روز مانده به دور چهارم مذاکرات اتمی ایران و ۱+۵ درمسکو، دولت واشنگتن می‌گوید نسبت به موفقیت مذاکرات ایران و آژانس بین المللی اتمی دروین خوش بینی چندانی ندارد.
دو روز مانده به دورتازه ای ازمذاکرات میان نمایندگان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی دروین، اتحادیه اروپا با انتشاربیانیه ای موکداً ازایران خواسته است "بی درنگ" با آژانس برسربرنامه های اتمی خود همکاری نماید.
به گزارش خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب، اتحادیه اروپا دراین بیانیه از ایران می خواهد این امکان را برای آژانس فر اهم آورد تا این سازمان بتواند ماهیت برنامه های هسته ای ایران را بررسی وصلح آمیز بود ن انرا تائید نماید.
دربیانیه ی اتحادیه اروپا ازجمله آمده است: بنا براعلام یوکیو آمانو رئیس آژانس ایران می گوید، اختلافات موجود میان دو طرف مانعی برسر حصول توافق میان این دو نیست.
بیانیه می افزاید: ما ازایران می خواهیم که بی هیچ درنگی با آژانس به توافق برسد. ازاین رو بسیارمهم است که ایران دسترسی سریع به تمامی سایت های هسته ای خود را تضمین کند.
 گزارش خبرگزاری فرانسه از وین، مذاکرات با آژانس که درواقع باید گفت‌و‌گو‌های مهم مقدماتی درآستانهٔ مذاکرات مسکو تلقی شود، روزهشتم ماه ژوئن، دو روز دیگر، در وین انجام خواهد شد.
روبرت وود، نماینده دائمی آمریکا درآژانس بین المللی انرژی اتمی، روزگذشته درحاشیه نشست شورای حکام آژانس ابراز امیدواری کرد که مذاکرات میان تهران وآژانس به توافقی میان دو طرف بیانجامد، ولی افزود که به نتیجه مذاکرات چندان خوش بین نیست.
دراین حال، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نسبت به ناکامی مذاکرات مسکو هشدارداد. این خبرگزاری با اشاره تلویحی به نگرانی‌های تهران درمورد مذاکرات مسکوخاطرنشان کرد که درخواست بازرسی ازمجتمع نظامی پارچین واعلام کشف اورانیوم غنی شده با غلظت بیشتردرفردو، مقدمه‌ای برای طلب امتیازهای بیشتراز جمهوری اسلامی است.
درهمین رابطه سردارپاسداررحیم صفوی مشاورنظامی آیت الله علی خامنه‌ای نیز با احتمال شکست مذاکرات مسکو گفته است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی باید همواره آمادگی خود را حفظ نمایند و آمادگی‌های تهاجمی و دفاعی خود را افزایش دهند، چون به گفته وی، ازآینده اطلاع قطعی نداریم و باید هرآن منتظریک حادثه غیرمنتظره باشیم.
دراین حال مقامات آمریکائی می‌گویند دولت ایران پارچین را پاک سازی کرده است. رئیس هیئت ایالات متحده آمریکا درآژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به تصاویر ماهواره‌ای تهیه شده ازپارچین گفت این تصاویرنشان می‌دهد که رژیم ایران این نیروگاه اتمی را پاکسازی کرده است.
رابرت وود که درنشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی سخن می‌گفت تاکید کرد که بررسی‌ها حاکی از آن است که رژیم ایران به میزان کافی اورانیوم با درصد پایین برای کاربرد درتولید سلاح اتمی غنی سازی کرده است. همزمان با این اظهارات برخی منابع ایرانی اعلام کردند که دفتر خانم کا‌ترین آشتون دعوت معاون سعید جلیلی، مذاکره کننده اصلی ایران، را برای تبادل نظر پیرامون دستورکارمذاکرات مسکو بی‌پاسخ گذاشته است.
بر اساس توافق هائی که دربغداد حاصل شده بود، قرار بود معاون سعید جلیلی درتماس با معاون خانم آشتون همراه با گروهی از کار‌شناسان مقدمات نشست مسکو را فراهم کنند. درپاسخ به این ادعای ایران، دفترخانم آشتون روز سه شنبه اعلام داشت ما به نامه ایران پاسخ داده‌ایم. به گزارش خبرگزاری نیمه دولتی ایسنا، علی باقری معاون سعید جلیلی گفته است دو نامه تاکنون به دفترخانم آشتون فرستاده شده، ولی هیچ جوابی برای نشست‌های پیش از دیدارمسکو داده نشده است.
دراین حال به گزارش منابع خبری ایرانی، سخنگوی خانم آشتون گفته است: ما به این نامه پاسخ داده‌ایم، وی گفته است خانم هلگا اشمید، معاون خانم آشتون، روز دوشنبه، چهارم ژوئن، به این نامه پاسخ داده است. سایت بازتاب،  با انتشارگزارشی ازطرح تازه آمریکا برای تحریم‌های بیشترآمریکا علیه ایران خبرداد.
بازتاب گزارش خود را ازسامانه خبری «دبکا» نقل کرده است. (لازم به یادآوری است که نشریه اینترنتی دبکا اخبار و گزارش‌های منطقه خاورمیانه و اسرائیل را منتشرمی کند و به تحلیل نظریات مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل از جمله سازمان‌های اطلاعاتی این کشور می‌پردازد).
بنابراین گزارش، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا باردیگر بنیامین ناتانیاهو، نخست وزیراسرائیل، را متقاعد کرده است، که درحال حاضرازحمله احتمالی به تاسیسات اتمی ایران پرهیزنماید. متقابلاً اوباما قول داده است درصورت شکست مذاکرات مسکو تحریم‌های شدیدی علیه ایران برقرارخواهد شد. بنابراین گزارش قرار است درصورت شکست مذاکرات ازاول ماه ژوئیه تحریم نفت و بانک مرکزی ایران ازسوی اتحادیه اروپا به اجرا گذاشته شود.
به دنبال این تحریم‌ها آمریکا «مهم‌ترین سلاح» اقتصادی خود را به کار خواهد انداخت که عبارت خواهد بود از ممنوعیت رفت و آمد هواپیما‌ها و کشتی‌ها به ایران. به این معنی که هرهواپیما که درایران فرود آید، از ورود به فرودگاه‌های آمریکا و اروپای غربی منع خواهندشد. همچنین کشتی‌هایی  که به ایران بروند، دیگر مجاز به پهلو گرفتن در بنادر اروپا و آمریکا نخواهند بود. به نوشته تهیه کنندگان این طرح، این تحریم‌ها می‌تواند ایران را بدون اینکه گلوله‌ای شلیک شود، ازطریق هوا و دریا محاصره کند.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز چهارشنبه و در جریان شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای، ضمن تاکید بر لزوم ادامه مذاکرات، بر سر برنامه هسته ای ایران، گفت تحریمهای تازه بین المللی که به منظور فشار بر ایران درجهت شفاف سازی ماهیت برنامه هسته ای این کشور اعمال می شود، نتیجه منفی و معکوس در پی خواهد داشت.

Source: http://www.persian.rfi.fr

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر