v

v

۱۳۹۱/۰۳/۱۸

روابط غرب با ایران مشروط به رعایت حقوق بشر


پیش گیری و اجتناب از بیرحمی و خشونت های آینده در ایران نیازمند تغییر محاسبات سیاسی و راهبردی تهران خواهد بود. باید اطمینان حاصل شود که مسئله فعالیت های اتمی ایران مسئله حقوق بشر را تحت الشعاع خود قرار نمی دهد و فرد فرد مقامات ایران در قبال موارد نقض حقوق بشر باید مسئول و پاسخگو باشند.
شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و پیام اخوان، استاد حقوق دانشگاه مونترال کانادا و یکی از بنیانگذاران «مرکز اسناد حقوق بشر ایران» در مقاله مشترکی در روزنامه کانادایی گلوب اند میل، ضمن اشاره به کشتار مردم سوریه توسط دولت اسد و حمایت جمهوری اسلامی از دمشق، به نگرانی های تهران در مورد از دست دادن قدرت منطقه ای و احتمال تکرار تجربه مردم سوریه در ایران پرداخته اند.

اما سوریه همواره می تواند روی ایران حساب کند. حاکمان مستبد ایران که مردم خود را در ناآرامی های سال ۲۰۰۹ به خاک و خون کشیدند، با انزوای روزافزونی روبرو هستند، و کاملاً آگاهی دارند که سرنوشت آن ها با رویدادها و تحولات سوریه گره خورده است.
مسئله فقط از دست دادن قدرت و نفوذ منطقه ای و از دست دادن مسیر تامین نیازهای کلیدی حزب الله لبنان نیست. نمونه تحولات سوریه، بر محاسبات ایران برای اعمال خشونت علیه خواست های دموکراتیک مردم کشورش تاثیر خواهد گذاشت. مقامات جمهوری اسلامی خود را آماده می کنند با خطرات آتی که قدرت آن ها را در معرض تهدید قرار خواهد داد، مقابله کنند. پیش گیری و اجتناب از بیرحمی و خشونت های آینده در ایران نیازمند تغییر محاسبات سیاسی و راهبردی تهران خواهد بود. باید اطمینان حاصل شود که مسئله فعالیت های اتمی ایران مسئله حقوق بشر را تحت الشعاع خود قرار نمی دهد و فرد فرد مقامات ایران در قبال موارد نقض حقوق بشر باید مسئول و پاسخگو باشند.
نویسندگان با اشاره به افزایش قابل توجه موارد گسترده نقض حقوق بشر، سرکوب ناراضیان و نیز تعداد فزاینده موارد اعدام (٦٦٤  اعدام در سال ٢٠١١  و حداقل ٢١٨ مورد تاکنون در سال جاری) می نویسند مقامات ایران نیز همچون دولت اسد با شکنجه و تجاوز در زندان ها و استقرار فرهنگ رعب و وحشت خواستار حفظ حاکمیت و قدرت حکومت خود هستند.
این دو فعال سرشناس حقوق بشر در ایران در ادامه مقاله خود یادآوری می کنند «جامعه جهانی باید مناسبات خود با ایران را به احترام و رعایت حقوق بشر مشروط کند. با تلاش سالیان متمادی فعالان حقوق بشر ایرانی، اتحادیه اروپا و ایالات متحده تصمیم گرفتند با اعمال محدودیت بر سفر مقامات جمهوری اسلامی دست اندر کار نقض حقوق ایرانیان، دارایی های آن ها در کشوریشان را نیز مسدود کنند. اما کانادا با وجود ایفای نقش راهبردی در تصویب قطعنامه های سازمان ملل متحد علیه تهران، تنها کشور غربی است که هنوز در این مورد تصمیمی اتخاذ نکرده و اقدامات اتاوا به برنامه اتمی ایران محدود شده است».

آن ها یادآوری می کنند مردم ایران بزرگترین تهدید برای بقای حکومت جمهوری اسلامی هستند و در حالی که رهبری ایران راهبرد بقای خود را محاسبه و ارزیابی می کند، هم اکنون زمان پیشگیری از بی رحمی و خشونت دسته جمعی است و فردا دیر خواهد بود و امید آن است که ایران شاهد گذار و تحول دموکراتیک مسالمت آمیز و آرام باشد و رویدادهای دهشتناک سوریه تکرار نشوند.

Source: http://ir.voanews.com/content/akhavanebadi-iransyria/1179453.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر