v

v

۱۳۹۱/۰۳/۱۳

حکم دادگاه قرن؛ مبارک و العادلی حبس ابد علا و جمال تبرئه (آقای خامنه ای ببین و عبرت بگیر و بیاموز از روزگار)


دادگاه جنایی قاهره حکم حسنی مبارک ،فرزندان و معاونان وی را روز شنبه 2 - 6 - 2012 اعلام کرد.
احمد رفعت قاضی دادگاه پس از ارائه مقدمه ای طولانی در مورد روند دادگاه حسنی مبارک رئیس جمهور سابق مصر را به حبس ابد محکوم کرد و فرزندان او جمال و علا را از اتهام های وارده تبرئه کرد. همچنین حبیب العادلی وزیر سابق کشور نیز به حبس ابد محکوم شد و معاونان امنیتی وی از اتهام های وارده تبرئه شدند.
رئیس جمهور سابق مصر صبح امروز بوسیله هلیکوپتر به دادگاه منتقل شد. متهمان به اتهام قتل بیش از 800 نفر از معترضان در جریان انقلاب اخیر مصر و همچنین فساد مالی محاکمه شدند.
جزئیات دادگاه اعلام حکم
در ابتدای جلسه رئیس دادگاه متهمان را به اسم خواند و حضور همه آنها به جز حسین کامل که به خارج از کشور گریخته است در دادگاه ثبت شد. قاضی سپس مقدمه ای در مورد چگونی آغاز انقلاب و شعارهایی که مردم در مورد مسالمت آمیز بودن اعتراض های خود سر داده بودند برای حاضران خواند. او گفت:" مردم از همه سو برای اعتراض به ظلم به خیابان ها ریخته بودند. آنها در میدان تحریر قاهره تجمع کردند."
او با اشاره به آغاز محاکمه مبارک و معاونان او پس از پیروزی انقلاب بر تعهد دادگاه به رعایت عدالت در مورد متهمان و بررسی شکایت مردم پرداخت. او تاکید کرد دادگاه از آغاز محاکمه عالی ترین مقام سابق کشور و معاونان او همه امکانات لازم را در اختیار وکیلان دو طرف قرار داد.

احمد رفعت گفت:" دادگاه به همه متهمان فرصت داد تا از خود دفاع کنند." وی سپس حکم هر کدام از متهمان را با استناد به قانون قضایی مصر اعلام کرد و پس از آن به جزئیات حکم پرداخت. پس از اعلام حکم متهمان دادگاه به هرج و مرج کشیده شد و درگیری شدیدی بین موافقان و مخالفان حکم به وقوع پیوست.
حاضران پیش از پایان اعلام حکم مبارک و معاونان وی علیه دستگاه قضایی کشور شعار سر دادند. مبارک که از زمان بازداشت در یک بیمارستان نظامی به سر می برد بوسیله هلیکوپتر به محل دادگاه در اطراف قاهره برده شد. تلویزین دولتی مصر جلسه محاکمه و نطق حکم حسنی مبارک را به شکل زنده پخش کرد.
مبارک ( 84 ساله) اولین رهبری است که در جریان " بهار عرب " محاکمه می شود و با حکم اعدام روبه رو بود. عثمان حفناوی رئیس وکیلان خانواده های کشته شدگان پیش از اعلام حکم مبارک تاکید کرد رئیس جمور سابق مصر به دلیل عدم جلوگیری از قتل مردم در جریان انقلاب گذشته مسئول است. او خواستار اعمال اشد مجازات در مورد وی شد و دادستانی مصر نیز چنین درخواستی از دادگاه کرده است. 
ناظران محاکمه مبارک و دو فرزند و معاونانش را " دادگاه قرن " می خوانند. هیچ کدام از رئیس جمهوران مصر تاکنون به اتهام قتل وفساد محاکمه نشده بودند. بازپرسی اولیه از مبارک در شرم الشیخ آغاز شد و پس از دگرگون شدن وضعیت جسمی وی به یک بیمارستان نظامی در نزدیکی قاهره برده شد. وی تاکنون چندین بار در حالی که بر روی برانکارد دراز کشیده به دادگاه برده شد.
طی این دادگاه حسین طنطاوی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ، سامی عنان معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین عمرسلیمان معاون رئیس جمهور سابق به عنوان شاهد به دادگاه فراخوانده شدند. مبارک برای اولین بار در 5 آگوست /2011 در دادگاه حضور یافت و پس از آن پخش مستقیم دادگاه وی به دستور قاضی متوقف شد.

در5 سپتامبر2011/ نیز دادگاه به شهادت 4 نفر از داوطبان برای اثبات جرم مبارک و معاونان وی دردادگاه حاضر شدند. در همین ماه دادگاه تصمیم گرفت برای برسی جزئیات حوادث انقلاب حسین طنطاوی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را که در حال حاضر عالی ترین مقام کشور است به دادگاه فراخواند.
همچنین در 18 سپتامبر دادگاه یک فیلم از چگونگی شلیک به سمت مردم و کشتن تجمع کنندگان پخش کرد و به دفاعیات وکیلان گوش داد. گزارشگر العربیه در قاهره اعلام کرد همزمان با صدور حکم مبارک تعداد زیادی از مردم از ساعت های اولیه بامداد در مقابل دادگاه تجمع کردند.
گروهی از تجمع کنندگان علیه مبارک شعار سر دادند و تعدادی نیز از وی هواداری کردند.

حکم مبارک در حالی صادر می شود که این کشور برای انتخاب رئیس جمهور جدید آماده می شود. در دور اول این انتخابات محمد مرسی نماینده اخوان الملسمین و احمد شفیق نخست وزیر سابق رژیم مبارک به دور دوم راه یافتند.

Source: http://www.alarabiya.net/articles/2012/06/02/218062.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر