v

v

۱۳۹۱/۰۴/۰۲

هویت بلوچ و آلترناتیو فرهنگی! نوهان


جامعه بلوچ مسیر طولانی برای درک هویت فرهنگی خود در پیش دارد و در طول تاریخ وقایع متفاوتی این تمرکز را از قوم رنجور بلوچ گرفته است، همچنین رشد نابرابر طبقاتی در جامعه بلوچستان دو رویه ی خودکمتر بینی در بین عوام و طبقه فقیر و خود برتر بینی قومی و فرهنگی در بین خوانین و قشر مرفه را باعث گردیده به نوعی که هر دوی این تفکرات مانع بهبود شرایط فرهنگی قوم بلوچ بوده است.
"عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات" جمله ای که شاید دیرتر از سایر مناطق مفهوم آن را درک کردیم و با چم و خم آن آشنایی پیدا کردیم! اما در سالهای اخیر شاهد تاثیرات عمیق آن در اجتماع خود هستیم.
 بخصوص در مقولات اجتماعی و فرهنگی گسترش ارتباطات الکترونیکی و رسانه های مجازی فرصت بکری را برای تسلط جوامع مختلف در نقاط دور و نزدیک نسبت به هم فراهم آورد و فصل جدیدی در تعاملات اجتماعی و فرهنگی را برای انسان امروز رقم زده است.جامعه بلوچستان چه در سالیان دور و چه بعد از انقلاب اسلامی بنا به شرایط خاصی که داشته برای سایر نقاط کشور نا شناخته مانده، و به نوعی می توان گفت که منزوی بوده است، از دلایل آن می توان به دوری از مرکز و دسترسی دشوار، شرایط اقلیمی سخت و طاقت فرسا، تفاوت اعتقادی و زبانی، عدم رونق تجاری و زندگی طایفه ای اشاره کرد، همچنین عدم برنامه ریزی صحیح متولیان دولتی هم مزید بر علت بوده است.
در چنین وضعیتی با عصر ارتباطات و تاثیرات ناشی از آن در جامعه بلوچستان همراه می شویم،ابتدای امر شاید تغییرات زیر پوستی و بسیار نامحسوس بود، اما امروز با نگاهی دقیق به بطن جامعه بخصوص نسل جوان تمایز اجتماعی آنها با نسل ما قبلشان را به وضوح مشاهده می کنیم. رسانه ها و ارتباطات نوین امکان برخورد با فرهنگ ها،ارزشها، اعتقادات و الگوهایی متفاوت را ایجاد کرده و بستر را برای تحت تاثیر قرار دادن یا پذیرفتن اندیشه ها، نظریات و ارزشها ی جدید فراهم آورده است.با دریافت آنها و مقایسه شان پی به جایگاه خود در سطحی گسترده تر و حتی جامعه جهانی می بریم و ارزشها و حقوق مشترک انسانی در دیگر جوامع را درمی یابیم.
این به نوبه خود نمی تواند غیر طبیعی و ناپسند باشد،اما نکته اینجاست که در لابه لای این تغییرات، امکان فرسایش فرهنگی و نزول هویتی نیز دور از انتظار نیست.
از آسیب هایی که متوجه فرهنگ جامعه بلوچ است می توان به موارد زیر اشاره کرد؛
- عدم بلوغ فرهنگی و اجتماعی جامعه بلوچستان؛
- خود برتر بینی قومی و فرهنگی کاذب؛
- روند حرکتی بسیار بدوی و سنتی در مقولات فرهنگی و هنری و اجتماعی؛
- فقر سواد و آموزش های آکادمیک در مسائل فرهنگی و اجتماعی؛
- عدم توسعه اقتصادی و رفاهی و احساس فرو دستی نسبت به سایر جوامع؛
- داشتن نگاه تک بعدی به فرهنگ خودی و عدم رویکرد جهانی نسبت به فرهنگ بیرونی.
جامعه بلوچ مسیر طولانی برای درک هویت فرهنگی خود در پیش دارد و در طول تاریخ وقایع متفاوتی این تمرکز را از قوم رنجور بلوچ گرفته است، همچنین رشد نابرابر طبقاتی در جامعه بلوچستان دو رویه ی خودکمتر بینی در بین عوام و طبقه فقیر و خود برتر بینی قومی و فرهنگی در بین خوانین و قشر مرفه را باعث گردیده به نوعی که هر دوی این تفکرات مانع بهبود شرایط فرهنگی قوم بلوچ بوده است. آمیختگی فرهنگ و هنر بلوچ با نگاه سنتی محض و عدم نوآوری وآمیختگی آن با مؤلفه های مدرن وضعیت آن را در حالتی بدوی نگاه داشته است. در صورتی که پتانسیل و قابلیت آن را دارد که متناسب با حال و هوای مدرن به کار گرفته شود و حتی آلترناتیوی باشد در مقابل ارزش ها و فرهنگ های بیگانه، این امر در صورتی محقق می شود که؛
- در ارتباط با جامعه بیرون از بلوچستان و برخورد با ارزش ها و فرهنگ غیر خودی آنها را به شکل خام و دست نخورده بکار نگیریم و متناسب با شرایط منطقه و هویت بومی خودمان کاربری دهیم؛
- جنبه های ثابت فرهنگی و هویتی خویش را شناسایی و احیا کنیم و آنها را همواره متمایز از دیگر فرهنگ ها جلوه دهیم؛
- اندیشه و فرهنگ های بیرونی را دریافت کنیم و با تلفیقشان با هویت خودی مکانیزم بومی سازی را عملی کنیم.
این عمل فرهنگ و هویت ما را از حالتی انقباضی خارج کرده و ما را در مسیر رشد و تعالی فرهنگی و اجتماعی قرار می دهد و در حالتی خوشبینانه می توان آن را آلترناتیو فرهنگی بدانیم.




Source: http://nohan.persianblog.ir/post/71

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر