v

v

۱۳۹۱/۰۳/۲۷

سناتور‌ها خطاب به اوباما: درصورت شکست مذاکرات به آن پایان دهید


۴۰ سناتور آمریکایی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ایالات متحده از او خواسته‌اند که در صورت عدم موافقت ایران در مذاکرات اتمی مسکو با توقف غنی‌سازی اورانیوم، به مذاکرات پایان دهد.
در این نامه که توسط سناتورهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات نوشته و روز جمعه ۲۶ خرداد در خبرگزاری‌های خارجی منتشر شده، آمده است که برای ادامه مذاکرات اتمی باید ایران در مسکو با سه موضوع موافقت کند. توقف و تعطیلی فوری تاسیسات غنی‌سازی در سایت فردو در قم، توقف غنی‌سازی بالا‌تر از پنج درصد و انتقال تمامی اورانیوم غنی‌سازی شده بیش از ۵ درصد به خارج از این کشور، شرط‌هایی است که آن‌ها برای باراک اوباما مطرح کرده‌اند.
ایالات متحده، اتحادیه اروپا و اسرائیل معتقدند که ایران در پوشش برنامه اتمی خود قصد دارد سلاح اتمی بسازد اما جمهوری اسلامی با رد این اتهام، اهداف برنامه اتمی خود را «صرفا صلح‌آمیز» اعلام کرده است. تاکنون دو دوره مذاکرات اتمی گروه ۱+۵ و ایران برای حل مناقشه اتمی برگزار و «مثبت» ارزیابی شده، هرچند ‌نتیجه‌ای در پی نداشته و‌ روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد نیز سومین دوره آن در مسکو برگزار خواهد شد.
در این نامه سناتورهای آمریکایی گفته‌اند که اگر ایران در جهت موافقت با این شرایط گام‌ بردارد، این روند ادامه مذاکرات اتمی را برای رسیدن به یک نتیجه توجیه خواهد کرد. آن‌ها افزوده‌اند در صورتی که مذاکرات مسکو نتیجه‌بخش نباشد، آقای اوباما باید درباره ادامه آن تجدیدنظر کند و فشار تحریم‌های بین‌المللی فلج‌کننده بر ایران را افزایش دهد و بر گزینه نظامی برای توقف غنی‌سازی تاکید کند.
در این نامه که توسط رابرت منندز، سناتور دموکرات نیوجرسی و روی بلانت، سناتور جمهوری‍‌خواه میسوری تهیه شده، با اشاره به این سخن آقای اوباما که «پنجره دیپلماسی در حال بسته‌شدن است»، افزوده‌اند که رهبر ایران باید معنای این جمله را دقیقا درک کند. روز سه‌شنبه هفته گذشته، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با رئیس‌جمهوری اسرائیل در واشنگتن گفته بود که موضع گروه ۱+۵ در مذاکرات اتمی واحد است و اگر ایران علاقه‌مند باشد می‌تواند از راه دیپلماتیک از این مناقشه خارج شود.
هیلاری کلینتون با اشاره به اینکه راه بسیار روشنی برای اثبات اینکه ایران خواستار حل‌وفصل مناقشه اتمی است، وجود دارد گفته بود «من کاملا اطلاع‌ دارم که اعضای گروه ۱+۵ تحت فشار فوق‌العاده روسیه و چین برای موضع‌گیری در قبال ایران هستند.» در تازه‌ترین موضع‌گیری‌ها از سوی مقام‌های ایرانی، وزیر خارجه ایران گفته که نسبت به مذاکرات اتمی خوشبین است اما دبیر شورای عالی امنیت ملی از «عدم پایبندی» غرب در برگزاری نشست‌های کار‌شناسی ابراز تاسف کرده است.
از طرف دیگر، رئیس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته‌اند که مذاکرات با ایران برای رسیدن به توافق درخصوص بازرسی از «فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای» این کشور «بی‌نتیجه» و «ناامیدکننده» بوده است. پیش از این نیز، یک مقام رسمی دولت آمریکا گفته بود که ایالات متحده تحریم‌های جدیدی طرح‌ریزی و با اسرائیل رایزنی کرده تا در صورت شکست مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در مسکو علیه ایران به کار بندد.

Source: http://www.mardomak.org/story/71455

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر