v

v

۱۳۹۱/۰۳/۱۸

نماینده آمریکا: ایران به جای اتهام به آژانس به شبهات هسته‌ای پاسخ دهد


آژانس همچنین گفته است که احتمالا در سایت پارچین آزمایش‌های انفجار قوی که می‌تواند در تولید سلاح اتمی کاربرد داشته باشد انجام گرفته است و برای روشن‌سازی این مسائل خواستار دسترسی به این مراکز شده است.
نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به اظهارات علی‌اصغر سلطانیه که بازرسان آژانس را متهم به «جاسوسی» کرده است، می‌گوید ایران باید از متهم کردن بازرسان دست بردارد و پاسخ‌گوی شبهات برنامه هسته‌ای خود باشد.

رابرت وود، نماینده آمریکا در آژانس، روز پنج‌شنبه، ۱۸ خردادماه، در گفت‌و‌گو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت: «مایه تأسف است که ایران تصمیم گرفته است تا درستی و اعتبار آژانس را مورد حمله قرار دهد و این سازمان را متهم کند که جزئی از یک تشکیلات جاسوسی است.»

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه در نشست شورای حکام بازرسان آژانس را به جاسوسی متهم کرد و گفت: «قرار نبوده که آژانس... در مسائل داخلی کشورها یا محدوده امنیت ملی کشورهای عضو مداخله نماید.»

وی افزود: «بازرسانی که قرار بوده راستی‌آزمایی مواد هسته‌ای و دیگر تأسیسات هسته‌ای... را انجام دهند، از سوی معدود کشورهایی مجبور شده‌اند در فعالیت‌های اطلاعاتی جاسوسی درگیر شوند و اطلاعات مجعولی را از سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای مشخص در خصوص اتهامات فعالیت‌هایی که در حوزه مواد هسته‌ای نمی‌گردد، دریافت نمایند.»

رابرت وود درباره این اظهارات به رادیو آزادی گفت: «به نظر من ایران با این اظهارات بار دیگر در تلاش است تا توجه را از مسئولیت‌ها و وظایف خودش در قبال آژانس و شورای امنیت، منحرف کند.»
آقای وود تصریح کرد که ایران به جای متهم کردن بازرسان آژانس، بهتر است به وظایف خود عمل نموده، به بازرسان آژانس اجازه دسترسی‌های لازم را بدهد و خاطرنشان کرد که در غیر این صورت فشارها بر ایران افزایش پیدا خواهد کرد.
رابرت وود روز پنج‌شنبه بار دیگر بر مواضع آمریکا تأکید کرد و گفت گزینه دیپلماسی برای حل معضل هسته‌ای ایران همیشگی نیست و هرچه ایران در پاسخ‌گویی بیشتر تعلل کند، بیشتر تحت فشار قرار خواهد گرفت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر اعلام کرده بود که بازرسان این آژانس در تأسیسات غنی‌سازی فردو نشانه‌هایی از تولید اورانیوم غنی‌شده تا میزان ۲۷ درصد یافته‌اند، امری که ایران آن را «بحث فنی و عادی» توصیف کرده است.
آژانس همچنین گفته است که احتمالا در سایت پارچین آزمایش‌های انفجار قوی که می‌تواند در تولید سلاح اتمی کاربرد داشته باشد انجام گرفته است و برای روشن‌سازی این مسائل خواستار دسترسی به این مراکز شده است.
مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل نیز ۱۲ خرداد‌ماه در گزارشی تصاویری ماهواره‌ای از سایت نظامی پارچین منتشر کرد که حاکی از تخریب برخی ساختمان‌ها،‌ جابه‌جایی و شست‌و‌شوی خاک این محل داشت. ایران اتهامات متوجه پارچین را «بی‌اساس و جار و جنجال» خوانده است.

این شبهات در حالی مطرح شده‌اند که در حال حاضر مذاکرات هسته‌ای با گروه ۵+۱ از یک سو و مذاکره با آژانس از سوی دیگر در جریان است.
مذاکره ایران با نمایندگان آژانس ۱۹ خردادماه برگزار می‌شود و ایران ۲۹ و ۳۰ خرداد نیز با گروه ۵+۱ در مسکو مذاکرات هسته‌ای را دنبال خواهد کرد.
غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی ایران در این خصوص شده است. ایران همواره این اتهام‌ها را رد کرده است.
Source: http://www.iranianuk.com/page.php5?id=20120607161950036

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر