v

v

۱۳۹۱/۰۶/۰۲

بان کی‌مون در تهران با خامنه‌ای و احمدی‌نژاد گفت‌وگو می‌کند


دبیرکل سازمان ملل متحد در زمان تشکیل نشست غیرمتعهدها به تهران می‌رود. بان‌کی‌مون قصد دارد با استفاده از این فرصت با خامنه‌ای و احمدی‌نژاد گفت‌وگو کند. هدف کی‌مون تلاش برای کاهش تنش میان ایران و اسرائيل است.
مارتین نسیرکی سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه (۲۲ اوت/ ۲ شهریور) به خبرگزاری آلمان گفت که بان‌کی‌مون برخلاف اعلام قبلی برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها به تهران خواهد رفت. دبیرکل سازمان ملل قبلا اعلام کرده بود که در اعتراض به تهدیدهای رهبر و رئیس‌جمهور ایران علیه اسرائيل در روز قدس، از این سفر خودداری خواهد کرد.

فرصتی برای گفت‌وگو


به‌گفته نسیرکی دبیرکل سازمان ملل متحد قصد دارد از فرصتی که نشست غیرمتعهدها ایجاد کرده برای گفت‌وگو با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی استفاده کند. سخنگوی بان‌کی‌مون به خبرگزاری آلمان گفته است: «دبیرکل سازمان ملل درباره همه مسائلی که جامعه جهانی را رنج می‌دهد، با رهبر و رئیس‌جمهور ایران صحبت خواهد کرد. از جمله تهدیدهای آن‌ها علیه اسرائيل، برنامه اتمی ایران، تروریسم و حقوق‌بشر

ایران هفته گذشته اعلام کرد که موشک‌های زمین به زمین جدیدی را با موفقیت آزمایش کرده است. روز قدس، علی خامنه‌ای رهبر مذهبی و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی در سخنانی جداگانه بار دیگر اسرائيل را مورد حملات لفظی قرار دادند. پس از آن بان‌کی‌مون اعلام کرد چون ایران موجودیت اسرائیل را تهدید کرده است، به تهران سفر نمی‌کند.

سفری برخلاف خواست آمریکا و اسرائيل؟

نشست کشورهای غیرمتعهد قرار است روزهای ۲۶ تا ۳۱ اوت (۵ تا ۱۰ شهریور) امسال در تهران برگزار شود. اوایل ماه اوت امسال هنگامی که برنامه سفر دبیرکل سازمان ملل به تهران اعلام شد، ایالات متحده آمریکا و اسرائيل از وی خواستند که به‌تهران سفر نکند.
بنیامین نتان‌یاهونخست‌وزیر اسرائيل گفت: «آقای دبیرکل! جای شما در تهران نیستویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت:«ما فکر می‌کنیم تهران محلی خاص و نامناسب برای این دیدار است

احتمال حمله اسرائيل تا پایان سال

اسرائيل در هفته‌های گذشته بارها تهدید کرده است که به‌صورت یکجانبه به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی‌حمله خواهد کرد. در رسانه‌های این کشور گزارش‌های متعددی منتشر شد مبنی بر این که این حمله تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر صورت خواهد گرفت.

یک کارشناس مشهور بنیاد اقتصاد کلان روز چهارشنبه به کشورهای صنعتی توصیه کرد که نفت‌خام بخرند و ذخیره‌کنند، زیرا اسرائيل قطعا تا پایان سال‌جاری به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی حمله خواهد کرد.

بسیاری از مفسران معتقدند که سفر بان‌کی‌مون به تهران با هدف کاهش تنش میان ایران و اسرائيل و جلوگیری از وقوع یک جنگ دیگر در خاورمیانه انجام می‌شود.

Source: http://www.dw.de/dw/article/0,,16187874,00.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر