v

v

۱۳۹۱/۰۷/۰۱

«آمریکا سازمان مجاهدین خلق را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج می‌کند»



پیش از این یک دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا به خانم کلینتون مهلت داده بود تا روز اول اکتبر درمورد حذف نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست گروه‌های تروریستی تصمیم بگیرد.
ک مقام دولت آمریکا که خواسته نامش فاش نشود، به آسوشیتدپرس گفته است: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، کنگره را در جریان این تصمیم قرار خواهد داد.
پیش از این یک دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا به خانم کلینتون مهلت داده بود تا روز اول اکتبر درمورد حذف نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست گروه‌های تروریستی تصمیم بگیرد.
این تصمیم دولت آمریکا در شرایطی اعلام شده که به گفته سازمان ملل ۶۸۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق که آخرین گروه بزرگ باقی‌مانده در اردوگاه اشرف، جنوب بغداد، بودند به اردوگاه آزادی نزدیک فرودگاه بغداد منتقل شده‌اند.
دولت آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که خروج سه هزار عضو سازمان مجاهدین خلق از اردوگاه اشرف بنا به خواسته دولت عراق، پیش شرطی برای حذف نام این گروه از فهرست سازمان‌های خارجی تروریستی است.
اعضای این سازمان از زمان جنگ‌ عراق و ایران در اشرف ساکن شده بودند و از اوایل سال ۹۰، عراق خواستار خروج آن‌ها از خاک خود شده و بنا بر درخواست سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا به آن‌ها مهلت داده بود.
در سال‌های جنگ ایران و عراق سازمان مجاهدین خلق به متحد صدام حسین، رئیس‌جمهور پیشین عراق، تبدیل شد و در کنار نیروهای عراقی علیه ایران مبارزه کرد اما پس از حمله آمریکا به خاک عراق در سال ۲۰۰۳، خلع سلاح شد.
آمریکا این سازمان را به خاطر ترور شش آمریکایی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و تلاش برای حمله به نماینده ایران در سازمان ملل در سال ۱۹۹۲ در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.
دولت جمهوری اسلامی اعضای سازمان مجاهدین خلق را به همکاری با اسرائیل در ترور کارشناسان هسته‌ای ایران متهم کرده است اما مجاهدین خلق این اتهام را رد کرده و آمریکا نیز گفته است که شواهدی مبنی بر فعالیت‌های تروریستی اخیر این گروه وجود ندارد.
براساس این گزارش زمانی که مجاهدین خلق صدها تانک و تجهیزات و سلاح خود را به نیروهای آمریکایی مستقر در خاک عراق تسلیم کرد، دولت جرج بوش نیز با حفاظت از اعضای این گروه در اردوگاه اشرف موافقت کرد و به مدت چند سال یک ژنرال و سربازان آمریکایی در مقابل این اردوگاه مستقر بودند.
پس از آن مجاهدین خلق اطلاعات محرمانه‌ای را درمورد ایران دراختیار دولت جرج بوش قرار داد ازجمله در سال ۲۰۰۲ از وجود یک مرکز غنی‌سازی اورانیوم نزدیک شهر نطنز در ایران خبرداد، اطلاعاتی که به گفته ناظران ازطریق موساد اسرائیل به این گروه رسیده بود.
مقام‌های آمریکایی هم‌چنین گفته‌اند که اجرای مفاد نامه هیلاری کلینتون به کنگره برای خروج نام مجاهدین خلق از فهرست گروه‌های تروریست‌ چند هفته زمان خواهد برد زیرا دارایی‌های این گروه که در آمریکا مسدود شده، آزاد و دیگر اقدام‌های قانونی انجام خواهد شد که احتمالاً به این گروه اجازه خواهد داد در آمریکا دفتری دایر کند.

Source: http://www.mardomak.org/story/73454

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر