v

v

۱۳۹۱/۱۲/۱۱

مقامات پاکستان: احداث خط لوله گاز ایران هفته آینده آغاز می‌شود


در حالی که ایالات متحده همچنان به مخالفت‌های خود با پروژه هفت و نیم میلیارد دلاری خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان ادامه می‌دهد، مقامات پاکستان روز جمعه، ۱۱ اسفند، از آغاز این پروژه در هفته آینده خبر دادند
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارشد پاکستان که نخواست نام او منتشر شود در این‌باره گفت: «مراسم آغاز پروژه قرار است روز ۲۱ اسفند در خاک پاکستان انجام شود و ما امیدواریم روسای جمهور دو کشور در این رویداد حضور داشته باشند
زمان آغاز پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان که به خط لوله صلح شهرت دارد، پس از آن اعلام می‌شود که آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان، با محمود احمدی‌نژاد، همتای ایرانی خود و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در تهران دیدار کرد

در این دیدار آقای خامنه‌ای بر پی‌گیری احداث خط لوله گاز میان ایران و پاکستان تاکید بسیاری داشت. آقای احمدی‌نژاد نیز این پروژه را به نفع دو کشور ایران و پاکستان دانست.
این در حالی است که ایران تقریبا عملیات احداث خط لوله صلح در خاک خود را به پایان رسانده و اکنون کار باید در پاکستان آغاز شود

پاکستان بارها اجرای این پروژه را که گفته می‌شود یک و نیم میلیارد دلار هزینه دارد به تعویق انداخته که علت آن هم به مسائل مالی بازمی‌گردد و هم به تهدیدات ایالات متحده مبنی بر مجازات‌های احتمالی پاکستان، چرا که ایران هم‌اکنون به خاطر برنامه اتمی خود تحت تحریم‌های گسترده اقتصادی قرار دارد.
ایران اما در نهایت با پاکستان به توافق رسید که یک‌سوم هزینه‌های مربوط به احداث خط لوله گاز در خاک پاکستان را که تا نوابشاه در شمال کراچی کشیده می‌شود، تامین کند.
مقامات پاکستان حدود دو ماه قبل اعلام کردندکه ایران قول اعطای یک وام ۵۰۰ میلیون دلاری را به آنها داده است، در حالی که اسلام‌آباد باقی‌مانده هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.
یک مقام پاکستان دراین‌باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «دولت پاکستان خاطرنشان کرده که این پول را از منابع مختلف از جمله نهادهای بین‌المللی مالی تامین می‌کند
پاکستان با چالش کمبود انرژی مواجه است، با این حال ایالات متحده می‌گوید که اسلام‌آباد باید به فکر گزینه‌های دیگری باشد تا بدین ترتیب دچار تحریم‌ها نشود.
پاتریک ونترال، جانشین سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه، ۹ اسفند، گفت که این به نفع پاکستان است تا از تحریم‌ها احتراز کند.
آقای ونترل افزود: «ما راه بهتری را برای تامین نیازهای آنان به انرژی پیشنهاد می‌کنیم
به گفته آقای ونترل، ایالات متحده از اجرای پروژه‌های عظیم تامین انرژی برای پاکستان حمایت می‌کند که یک نمونه آن طرح تقویت ۹۰۰ مگاواتی شبکه برق پاکستان در سال ۲۰۱۳ است که تا دو میلیون نفر از مردم پاکستان از آن بهره خواهند برد.
اما اسلام‌آباد می‌گوید که هم‌چنان در صدد اجرای پروژه خط لوله صلح است و قصد دارد که ۲۰ درصد برق مورد نیاز خود را از طریق گاز ایران تامین کند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر