v

v

۱۳۹۲/۰۱/۲۰

مصاحبه رحيم بندويى با احمد رأفت در راديو كوچه «کنگره ملیت‌های ایران فدرال برگزار می‌شود»

کنگره ملیت‌های ایران فدرال» در روزهای ۱۲ تا ۱۴ آوریل برابر با ۲۳ تا ۲۵ فروردین، مجمع عمومی سالانه‌اش را در شهر لندن برگزار می‌کند. کنگره ملیت‌های ایران فدرال در سال ۲۰۰۵ میلادی در پایتخت بریتانیا توسط ۷ سازمان (جبهه متحد بلوچستان، حزب مردم بلوچستان، حزب دمکرات کردستان ایران، کومله، حزب همبستگی دمکراتیک اهواز و سازمان دفاع از حقوق ملی خلق ترکمن) پایه‌گذاری شد. در سالهای بعد ۹ سازمان اتنیکی دیگر ایرانی نیز به این کنگره پیوستند که امروز ۱۶ حزب و سازمان را در بر می‌گیرد

فایل صوتی را از اینجا بشنوید
 
 
فایل صوتی


یکی از اصولی که در منشور این سازمان گنجانده شده است، تاکید بر تشکیل نظامی فدرال در چارچوب مرزهای کنونی ایران است، با این وجود کم نیستند گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی که این نهاد و یا سازمان‌های عضو آن‌را به تجزیه‌طلبی متهم می‌سازند. «رحیم بندوئی»، عضو حزب مردم بلوچستان که مسئولیت برگزاری مجمع عالی لندن را عهده‌دار است، به «رادیو کوچه» می گوید: «با نظام متمرکز نظام کنونی و نظامی که قبل از انقلاب در ایران بر سر کار بود، ایران به سوی تجزیه پیش خواهد رفت».



«رحیم بندوئی» می‌افزاید: «اگر نگاهی به گذشته داشته باشیم ما همیشه نوعی سیستم فدرال سنتی در تاریخ داشتیم و بر همین مبنا بود که در انقلاب مشروطیت صحبت از انجمن‌های ایالتی و ولایتی شد». نماینده حزب مردم بلوچستان در «کنگره ملیت‌های ایران فدرال» بر این نظر است که «چنانچه این مردمی که با هویت‌های گوناگون تاریخی در ایران کنونی زندگی می‌کنند، احساس برابری و تعلق نکنند، بخش‌های متمایل به واگرائی تقویت خواهند شد».

بندوئی می‌گوید: «سیستم متمرکز کنونی که پهلوی ها در ایران جانشین سیستم فدرالی سنتی کردند با روی کار آمدن جمهوری اسلامی تثبیت شد، زیرا تبعیض مذهبی هم به صورت عریان و علنی به آن اضافه شد».

نماینده حزب مردم بلوچستان نتیجه می‌گیرد که «اگر در ایران نظامی غیر متمرکز حاکم نشود، بدون شک کشور بسوی تجزیه خواهد رفت زیرا مجموعه انسان‌هایی که با هویت تاریخی مشخص هستند اگر به اهداف‌شان دست نیابند و حس برابری را نداشته باشند، ساکت نخواهند ماند و تلاش‌هایی برای احقاق حقوقشان خواهند کرد.»


«رحیم بندوئی» معتقد است که «تنها یک حکومت غیر متمرکز در کشوری کثیرالملل چون ایران می‌تواند شرایط برای ثبات، برابری و پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی را مهیا سازد»

بندوئی معتقد است که «تنها یک حکومت غیر متمرکز در کشوری کثیرالملل چون ایران می‌تواند شرایط برای ثبات، برابری و پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی را مهیا سازد». نماینده حزب مردم بلوچستان، هند را نمونه می‌آورد که تنها با ایجاد سیستمی غیر متمرکز توانسته است همزیستی میان هویت‌های گوناگون را بوجود آورد و امروز به کشوری قدرتمند در سطح بین المللی تبدیل شود.

در منشور «کنگره ملیت‌های ایران فدرال»، بر مبارزه مسالمت‌آمیز نیز تکیه شده است، اگرچه برخی از سازمان‌ها و احزاب عضو هنوز دارای نیروهای مسلح هستند و در گذشته نیز با استفاده از اسلحه علیه نظام کنونی مبارزه کرده‌اند.

بندوئی می‌گوید: «تاکید ما بر پبشبرد مبارزه به شکل مسالمت‌آمیز است، ولی حتی در منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد و کنوانسیون‌های بین‌المللی هم برای انسان‌ها حق دفاع از خود منظور شده است. تشکلات سیاسی که شما مد نظر دارید، به کسی حمله نکردند بلکه از مردم‌شان در مقابل حملات نیروهای نظامی حکومت های ارتجاعی دفاع کردند. باید در نظر داشت که امروز جهان به سوی نفی خشونت در مبارزه سیاسی گام بر می‌دارد و بهار عربی و بهار ایرانی ناتمام نشان از این واقعیت دارند».

هیچکدام از احزاب و سازمان‌های عضو «کنگره ملیت‌های ایران فدرال»، شاید به استثنای کومله و آن‌هم در ماه‌های آخر جنبش سبز، با این حرکت مردمی همراهی نکردند. دلیل این انفعال را در چهار سال پیش از رحیم بندوئی پرسیدیم: «متاسفانه در دوران بهار ناموفق ایران با وجود این‌که در جریان انتخابات اشاراتی از سوی برخی کاندیداها به تبعیض‌های ملی که آن‌ها قومی می‌خواندند شده بود، ولی زمانی که اعتراض به انتخابات دستکاری شده به خیابان‌ها کشید تنها شعار مطرح آزادی دمکراتیک بود. شعار‍ی که کشش چندانی برای ملیت‌ها نداشت». بندوئی معتقد است که در جریان مبارزه سیاسی «باید معضلات سیاسی را شناسائی کرد، شعارهای مناسب مطرح نمود و راهکار نشان داد» در غیر این صورت پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر