v

v

۱۳۹۲/۰۸/۱۱

اعدام بلوچ ها در ایران، باعث واکنش شدید در بلوچستان (پاکستان) شد



شیر محمد بگتی سخنگوی حزب جمهوریخواه بلوچ ها (پاکستان)، این اقدام را محکوم کرده، از سازمان های حقوق بشر و ملل متحد به خاطر خاموشی شان پس از این رویداد انتقاد کرده است

اعدام بلوچ ها در زندان زاهدان ایران، عکس العمل شدید یکی از احزاب را در بلوچستان بر انگیخته است. حزب جمهوریخواه بلوچ ها با نشر یک اعلامیه گفته است، رژیم ایران، در بلوچستان اشغالی، شانزده تن از افراد بیگناه را اعدام کرده است.

روز شنبه نخست درگیری میان سربازان سرحدی ایران با یک گروه مسلح که از آن ها نام برده نشده، رخ داد. در اثر این زد و خورد، چهارده عسکر ایرانی کشته شدند. سپس مقامات آن کشور به صورت فوری شانزده تن از بلوچ ها را اعدام کردند.

شیر محمد بگتی سخنگوی حزب جمهوریخواه بلوچ ها، این اقدام را محکوم کرده، از سازمان های حقوق بشر و ملل متحد به خاطر خاموشی شان پس از این رویداد انتقاد کرده است. شیر محمد بگتی می گوید، ایران و پاکستان به صورت فزاینده حقوق بلوچ ها را پامال کرده اند.

به گفته آقای بگتی، صد ها تن از بلوچ ها در زندان های تاریک ایران و پاکستان شکنجه شده، سپس به قتل رسیده اند. همچنان هزاران تن دیگر در این زندان ها بدون هیچگونه اتهام در قید بسر می برند.

حزب جمهوریخواه بلوچ ها از سازمان ملل متحد هم خواسته تا مانع تخطی های حقوق بشری علیه بلوچ ها در ایران و پاکستان شود. به گفتهء این حزب، سازمان های حقوق بشر هم مسوولیت دارند تا جلو قتل بلوچ ها را بگیرند.

مقامات ایرانی با اعدام شانزده تن از بلوچ ها به روز شنبه گفتند که این افراد قاچاقبر و مجرم بوده اند
اما ظاهراً این اقدام در عکس العمل به درگیری مسلحانه در سرحد ایران و پاکستان صورت گرفته است.
در واکنش به اظهارات تازهء بلوچ ها، حکومت های ایران و پاکستان به صورت رسمی تبصره نکرده اند.
بلوچ ها که در ایالت بلوچستان پاکستان زنده گی می کنند، خواهان داشتن تسلط بر منابع طبیعی در این ایالت استند، اما پاکستان با این اقدام مخالف است.

حزب جمهوریخواه بلوچ ها می گوید، پاکستان مسوول بد تر شدن وضیعت زنده گی آن ها در ایالت بلوچستان بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر