v

v

۱۳۹۱/۰۳/۱۲

سالانه چهار میلیون تن موادمعدنی در سیستان و بلوچستان استخراج می شود


سیستان و بلوچستان از لحاظ معدنی بسیار غنی است و مواد معدنی از جمله سنگ مس، سیلیس، طلا، کرومیت، منگنز، پوزولان، تراورتن، چینی، خاک صنعتی، سنگ آهن، سنگ لاشه و گرانیت در معادن استان به وفور یافت می شود

ایرج حسن پور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: این مواد معدنی جهت مصارف صنعتی، ساختمانی و ... مورد استفاده قرار می گیرد.
وی گفت: استان سیستان و بلوچستان از لحاظ معدنی بسیار غنی است و مواد معدنی از جمله سنگ مس، سیلیس، طلا، کرومیت، منگنز، پوزولان، تراورتن، چینی، خاک صنعتی، سنگ آهن، سنگ لاشه و گرانیت در معادن استان به وفور یافت می شود که لزوم سرمایه گذاری و ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری را می طلبد.
وی افزود: در سال گذشته یک معدن پوزولان که یکی از اصلی ترین مواد معدنی جهت تولید سیمان است، با ذخیره احتمالی حدود پنج میلیون تن در استان پس از انجام فعالیت های زمین شناسی و اکتشافی کشف شد.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان داشت: در گذشته مواد معدنی کشف شده استان به جهت فرآوری به سایر استان های کشور ارسال می شد که بر همین اساس سود قابل قبولی عاید معدنکاران استان نمی شد، اما در سال جهاد اقتصادی سرمایه گذاران در سیستان  بلوچستان با حمایت های دولت به سمت ایجاد کارخانه های فرآوری محصولات معدنی سوق داده شدند.
وی گفت: با ایجاد دو واحد فرآوری سنگ گرانیت در زاهدان در سال گذشته، هم اکنون بخشی از گرانیت استحصال شده از معادن سیستان و بلوچستان در خود استان فرآوری می شود و پس از فرآوری به سایر استان های کشور جهت مصارف ساختمانی و صنعتی ارسال می شود.
وی افزود: از کل میزان چهار میلیون تنی استخراج معادن استان در سال، حدود دو میلیون و 300 هزار تن آن توسط کارخانجات سیمان سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار می گیرد و یک میلیون تن آن نیز به جهت طرح توسعه اسکله های استان و میزان قابل توجهی از سنگ های تزئینی استان با توجه به ایجاد صنایع فرآوری در سیستان و بلوچستان در این کارخانه ها فرآوری می شود و بخشی از این مواد معدنی نیز به صورت خام و برای مصارف صنعتی، ساختمانی و فرآوری به سایر استان های کشور ارسال می شود.
حسن پور اظهار داشت: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان از لحاظ معدنی بسیار غنی و در رده های بالای کشور قرار دارد، علاقمندان به سرمایه گذاری در بخش های مختلف اعم از اکتشاف، بهره برداری و صنایع فرآوری می توانند ضمن سرمایه گذاری سود آور در این زمینه از تسهیلات دولتی نیز استفاده نمایند.
وی گفت: سرمایه های کوچک مردم با در کنار هم قرار گرفتن و ایجاد شدن شرکت های سرمایه گذاری و یا خوشه های صنعتی می تواند توان بالایی را در ایجاد صنایع بزرگ رقم بزند و باعث توسعه و رشد اقتصادی منطقه و استان شود.
Source: http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1615186

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر