v

v

۱۳۹۱/۰۳/۱۵

کلینتون: تهدیدهای آیت‌الله‌ خامنه‌ای نکته جدیدی نداشت


این در حالی است که به تازگی رئیس‌جمهوری ایران، پیش‌بینی کرده مذاکرات اتمی ایران در مسکو به پیشرفت قابل‌توجهی نخواهد رسید چرا که دو طرف نسبت به یکدیگر «بی‌اعتماد» هستند.
وزیر خارجه آمریکا گفته است که اظهارات تهدیدآمیز رهبر ایران نکته جدیدی نداشته و غرب امیدوار است در فرصتی که فراهم شده، به راه دیپلماتیک برای حل و فصل مناقشه اتمی دست یابد و فرصت از دست نرود. هیلاری کلینتون روز یکشنبه، ۱۴ خرداد در استکهلم پایتخت سوئد در جمع خبرنگاران افزود که خودش فرصت مطالعه اظهارات آیت‌الله علی خامنه‌ای را نداشته، اما معتقد است که «این سخنان مصرف داخلی دارد» و تا مذاکرات مسکو درباره مواضع ایران قضاوت نخواهد کرد.
رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته در بیست و سومین مراسم سالگرد درگذشت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی گفت که سخنان غرب درباره خطر ایران هسته‌ای دروغ و فریب است و آن‌ها از ایران اسلامی می‌ترسند. او تاکید کرد که تهدیدهای اسرائیل برای حمله نظامی به ایران «حاکی از دست خالی، وحشت و حیرانی آن‌ها است» و هرگونه قدم کج و حرکت ناشایست، مثل صاعقه‌ای بر سر خودشان فرود خواهد آمد.
آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کرده بود که غربی‌ها مسئله هسته‌ای را بزرگ می‌کنند و به دروغ اسم سلاح هسته‌ای را می‌آورند تا مسائل خود را بپوشانند و افکار عمومی را از حوادثی که در کشورشان می‌گذرد منحرف کنند. اما به گفته هیلاری کلینتون، بهترین راه این است که ایران دو هفته دیگر با آمادگی بر سر میز مذاکره در مسکو بیاید تا نشان دهد که به تعهدات بین‌المللی‌ خود عمل می‌کند و نگرانی جامعه بین‌الملل از نیات و اقدام‌های این کشور را رفع خواهد کرد.
وزیر خارجه ایالات متحده همچنین باردیگر با تاکید بر حل و فصل مناقشه اتمی ایران از راه دپیلماتیک ابراز امیدواری کرد که «ایرانی‌ها با پیشنهاد اقدامات مشخص» به مذاکرات مسکو بیایند.
او دو روز پیش نیز گفته بود شش قدرت بزرگ جهان در دور سوم مذاکرات اتمی می‌خواهند شاهد برداشتن گام‌های عملی و مشخص توسط ایران برای حل و فصل مناقشه اتمی باشند. خانم کلینتون پیش از این نیز از حکومت ایران خواسته بود در عمل ثابت کند که چگونه با اعتقاد به ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی در اسلام، قصد ندارد به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد.
دور نخست مذاکرات ایران با آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین، روسیه و آلمان در استانبول و دور دوم آن در بغداد طی هفته اول خرداد بی‌نتیجه تمام شد و توافق شد دور بعدی این مذاکرات روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد در مسکو برگزار شود. هم‌زمان با اظهارات روز جمعه خانم کلینتون، همتای ایرانی او گفته بود که مذاکرات در جهت خوب و درستی بود و فقط ممکن است فرآیند مذاکرات با کندی و یا تندی روبه‌رو شود و ایران با همین اعتبار امید زیادی به موفقیت مذاکرات دارد.
این در حالی است که به تازگی رئیس‌جمهوری ایران، پیش‌بینی کرده مذاکرات اتمی ایران در مسکو به پیشرفت قابل‌توجهی نخواهد رسید چرا که دو طرف نسبت به یکدیگر «بی‌اعتماد» هستند.

Source: http://www.mardomak.org/story/71211

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر