v

v

۱۳۹۱/۰۳/۱۶

در سخنانی در جمع اعضای شورای حکام / آمانو: ایران همکاری لازم را با آژانس انرژی اتمی ارائه نمی دهد


آمانو افزود: "به من اطمینان داده شد كه به توافق درباره این رویكرد ساختاری شتاب بخشیده خواهد شد و اختلافات باقیمانده میان ایران و آژانس مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود."
یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که ایران همکاری لازم را با این آژانس ارائه نمی دهد.
به گزارش خبرگزاری "رویترز" آمانو با اشاره به سفر اخیرش به تهران گفت که ایران و آژانس بر اساس تفاهمنامه ای مشترک به توافق رسیده اند. او خاطرنشان کرد که اختلاف های باقیمانده میان ایران و آژانس، مانعی برای رسیدن به توافق ایجاد نمی کند.

آمانو که دوشنبه 4-6-2012 در جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی سخن می گفت، اظهار داشت: "برای افزایش سطح گفت‌وگو با ایران به درخواست شورا، من در تاریخ 21 ماه می 2012 با برخی مقام های عالی‌رتبه ایرانی در تهران درباره برخی مسایل مورد علاقه دو طرف از جمله شفاف‌سازی مسایل مربوط به ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کردم."
او ادامه داد:‌ "در این مذاکرات، ایران و آژانس تصمیم گرفتند درباره سندی با رویکردی ساختاری توافق كنند."  آمانو افزود: "به من اطمینان داده شد كه به توافق درباره این رویكرد ساختاری شتاب بخشیده خواهد شد و اختلافات باقیمانده میان ایران و آژانس مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود."

دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: "تمایل دارم به شورا اطلاع دهم كه برای برگزاری نشستی میان ایران و آژانس در تاریخ هشتم ژوئن در وین برنامه‌ریزی شده است. من از ایران دعوت كردم در اسرع وقت این سند رویكرد ساختاری را امضا و اجرا كند و دسترسی فوری به سایت پارچین را فراهم كند.
او ادامه داد: "در هر حال ایران همكاری لازم را ارایه نمی‌دهد تا آژانس بتواند درباره صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران اطمینان حاصل کند."  آمانو گفت: "از ایران می‌خواهم گام‌هایی را در جهت اجرایی كامل تعهدات مربوطه‌اش در راستای ایجاد اعتماد بین‌المللی به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود بردارد."

غرب می گوید که ایران در پی ساخت سلاح اتمی است. ایران اما این ادعا را رد کرده و بر مسالمت آمیز بودن برنامه اتمی خود اصرار دارد.  پایگاه نظامی پارچین از جمله مراکزی است که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان بازدید از آن هستند که دولت ایران تا کنون اجازه این بازدید را صادر نکرده اند.

Source: http://www.alarabiya.net/articles/2012/06/04/218595.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر