v

v

۱۳۹۱/۰۳/۳۱

رکود در مذاکرات مسکو


روز دوم مذاکرات اتمی میان ایران و گروه ١+٥ در مسکو نیز به پایان رسید اما نتیجۀ ملموسی حاصل نشد. در آخرین ساعات روز سه‌شنبه، خبرگزاری‌های بزرگ با بدبینی و ابراز نگرانی، احتمال شکست اجلاس مسکو را مطرح کردند.
خبرهایی که عصر سه‌شنبه از مسکو می‌رسد، حاکی از "درجا زدن" مذاکره‌کنندگان و بدبینی ناظران در مورد نتایج این گفتگوهاست.
خبرگزاری رویترز می‌نویسد که دو طرف مذاکره مسئولیت بی‌نتیجه ماندن نشست را به گردن یکدیگر می‌اندازند. این خبرگزاری می‌افزاید که احتمال شکست مذاکرات مسکو، نگرانی بروز جنگی دیگر در خاورمیانه را برای برخی زنده کرده است. در واقع برخی کارشناسان و ناظران نگرانند که اگر ارتباط و گفتگو میان ایران و غربی‌ها به کلی قطع شود، اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد.
یکی از اعضا هیئت ایرانی گفته است: "ما فقط برای گفتگو به مسکو نیامده‌ایم، بلکه آمده‌ایم تا تصمیمی بگیریم، اما متأسفانه طرف مقابل برای رسیدن به این تصمیم هنوز آماده نیست"...
یک دیپلمات غربی نیز خواسته‌های گروه ١+٥ را چنین خلاصه می‌کند: توقف غنی‌سازی اورانیوم، بستن تأسیسات فردو، و خارج کردن ذخیرۀ اورانیوم غنی‌شده از خاک ایران.
با این حال، خبرگزاری ایرنا، تحت عنوان "آخرین تلاش های مذاكره كنندگان هسته ای در مسكو برای رفع اختلافات"، با خوشبینی نسبی می‌نویسد: "منابع نزدیك به تیم های مذاكره كننده در مسكو، طولانی شدن گفتگوهای امروز را نشانه كوشش طرف های مذاكره برای رفع اختلافات فیمابین و دستیابی به توافق احتمالی ارزیابی می كنند."
معاون وزیر خارجۀ روسیه، سرگئی ریابکوف نیز با ابراز امیدواری به نسبت به مذاکرات گفت: "فکر نمی‌کنم گفتگوها به گسست بکشد. حتماً به نتیجۀ ملموسی خواهیم رسید".
اما یک دیپلمات غربی هشدار داده است که "اگر ایران این فرصت گفتگو را هم از دست دهد، باید با تشدید فشارها و افزایش انزوایش مواجه شود".

Source: http://www.persian.rfi.fr

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر