v

v

۱۳۹۱/۰۳/۲۲

مهری که در دل‌های بلوچ ماند


البته فکرش را هم نمیکردم که روزی چنین محرومیت هایی را ببینم.
یکی از حاضران در سفر جهادی اخیر بسیج به مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان، روایتی از این سفر را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است که متن این سفرنامه به شرح زیر است:
بعد حضور در کاروان رسانه ای اردوی جهادی در مشهد مقدس و مازندران، به این باور رسیده بودم که برای همگان تجربه حضور در این اردوها، لازم است و حتی بعد از  از این سفرها به دوستانی که درباره اردوهای جهادی می پرسیدند، می گفتم که تنها باید بروید و ببینید همین.
دعا می کردم که حضور مجدد در اردوهای جهادی به مناطق محروم که نگین تمامی سفرها در رسالت رسانه ای ام بود، نصیبم گردد. 2هفته قبل بود که تلفن همراهم زنگ زد: "سلام برادر، از خاکریز خبرنگاران جبهه جهادی منتظران خورشید تماس می گیرم. ما داریم می رویم سیستان و بلوچستان"
ازآنجا که می دانست قطعا پاسخم منفی نیست- ادامه داد: "فردا(چهارشنبه) ساعت چهار صبح ترمینال 2، خواب نمونی. یک شنبه هم برمی گریم".
خوشحالیم واقعا قابل توصیف نبود، ساعت یک شب رسیدم خونه، میخواستم بخوابم، دلم نیامد که سری به کتابخانه ام نزنم، داستان سیستان رضا امیرخانی را از لای کتاب ها بیرون کشیدم و یکبار دیگر ورق زدن هایش را تکرار کردم تا اینکه در راس ساعت و البته با موتور از میدان شوش تا فرودگاه، راهی ترمینال 2 شدم.
16 نفری بودیم. دمای هوا در چابهار چیزی در حدود 48 درجه بالای صفر بود. روی اولین پله هواپیما برای پیاده شدن که رسیدم حساب کار دستم آمد، باد گرمی در حال وزیدن بود که یک سفر طاقت فرسا را نوید می داد.
سوار اتومبیل های از پیش آماده شده، شدیم و رفتیم به سمت سپاه نیک شهر که قرار بود محل استراحت رسانه ای ها باشد. گرمای هوا امانمان را بریده بود. رسیدیم به محل اسکان موقت، تا دراز کشیدیم بخوابیم برق ها قطع و کولرها خاموش شد.
قطعی برق!!! شاید اگر وزیر نیرو بشنود، تکذیب می کند!
ساعت نزدیک 4 عصر بود که حرکت به سمت روستاها آغاز شد. مسیر بعدی روستای "کجک دردپ"( جک نام درخت محلی که به صورت کج و خودرو از زمین می روید و دپ به معنای کنار رود) بود. قسمتی از جاده خاکی بود و چهارساعت طول کشید، تا با تویوتا رسیدیم.
ساکنان این روستا اگر اتومبیل شاسی بلند و کمک فنر دار نداشته باشند، راهی جز پیاده روی 10 ساعته از روستا به شهر ندارند. بالاخره رسیدیم. ساکنان مهربان روستا با لهجه شیرین بلوچی برای استقبال آمده بودند. محل استراحتمان را نشان دادند، مدرسه کوچک روستا برای استراحت خانم های خبرنگار و مقابل مدرسه که در حقیقت کف قبرستان روستا بود سهم آقایان.
صدای شغال و سگ و... قطع شدنی نبود، چایی پونه دم کرده و شام حسابی برایمان آماده کرده بودند. بعد از شام، خستگی، شوقمان را به خواب تشدید کرده بود. پتوها کف قبرستان پهن شد. به یکی از دوستان گفتم میخوای بریم تو یکی از این کپرها(خانه های بلوچی که از نی و نیزار ساخته شده بود) گفت، بریم.
آن هموطن ما را برد به اتاق خواب و یا شاید هم پذیرایی شان. اتاق را که دیدم، گفتم، حاجی دستت درد نکنه قبرستان خنک تره. به زبان بلوچی گفت، بگیر بخواب اینجا جوون. گفتم اینجا یه کم گرمه، همون پیش بچه ها بهتره. برگشتیم پیش بچه ها.
آن شبمان همراه با ستاره ها و همگام با انواع و اقسام حشرات، به صبح رسید.
صدای دلنشین اذان در روستا که مسجدی نداشت برای نماز بیدارمان کرد و بعد از آن، خورشید نسبتا نامهربان 8صبح بیخوابمان کرد. بعد از صبحانه به داخل روستا رفتیم. شاید که چشممان به جمال اکثر دویست ساکن این روستا که متشکل از 54 خانواده بودند، روشن شود.
ایوب بلوچی که پسرش به عنوان باسوادترین جوان روستا برای تحصیل آنهم در مقطع راهنمایی مجبور به ترک روستا و سکونت در شهرستان نیک شهر شده بود، می گفت که ده درصد از ساکنان کجک در سال 90 درجاده خاکی این روستا دارفانی را وداع گفته اند! یعنی 20 نفر! در این روستا که قدم می زدم مدام یاد تاکیدات حضرت امام(ره) و حضرت آقا برای کمک به محرومان بودم و البته فکرش را هم نمیکردم که روزی چنین محرومیت هایی را ببینم.
با اجازه صاحب خانه وارد یکی از کپرها شدم. یک خانواده 5 نفره آنجا بودند. یک کاسه غذا که فکر کنم صبحانه و نهارشان بود برای کل خانواده. تعارف کردند، یک لقمه را برای تبرک رد نکردم. نمی دانم چرا درآن وضعیت احساس شادمانی غیرقابل توصیفی داشتم.
رفتم بیرون؛ پیرزنی تنها نشسته بود، سلام عرض کرده و روبه رویش نشستم.
- سلام مادر حالتون خوبه؟
- الحمدالله، شما کی هستید از کجا آمدید؟ اینجا چکار دارید؟
توضیح دادم اما نمی دانستم چرا سرش را بالا نمی آورد. یکی از اهالی به آرامی گفت آقا این خانم(درانه شاکری) یکسال است که به دلیل بیماری آب مروارید نابینا شده؟ به ایشون گفتم، حاج خانم چرا دکتر نمیری آب مروارید علاج داره. گفت برم دکتر چیکار؟ با کدوم پول؟ تو این روستا نیازهای مهمتری از چشمان یک پیرزن وجود داره.
حرفش آنقدر دقیق بود که  سکوت راهی برایم نگذاشت. وقت نوشیدن آب خنک بود، راستش بدجوری تشنم شده بود، از زهرا خانم شیش ساله خواستم زحمتشو بکشه. یک لیوان آب ولرم آورد که البته مقداری هم بدمزه بود. خنک نبودنش را گفت یخچال نداریم، با تعجب گفتم مگه میشه؟ مادر زهرا که پشت سر دخترش بود گفت، نه اینکه ما یخچال نداشته باشیم در این روستا هیچ خانواده ای یخچال ندارد.
یاد اختلاس سه هزار میلیاردی افتادم و البته وعده آقای اژه ای برای برخورد بدون اغماض با متخلفان که انشاالله و به حق محرومان با درایت حضرت آقا محقق خواهد شد.
بدمزه بودنش را پرسیدم، گفت آب همان چشمه ای است که چند دقیقه پیش از کنارش رد شدید، گفتم نکنه همونیه که قورباغه مرده، ماهی و دیگر آبزیان ها میهمانش بودند؟!
احساس کردم ناراحت شد، بهم دلداری داد و گفت نگران نباش مریض نمیشی ما سالهاست از این آب استفاده می کنیم. البته شرمندگی حق مسئولان و مدیران و خبرنگاران بی تفاوت بود نه این خانم.
ناگفته نماند بضاعت مسئولان این شهرها در حد مقابله به وسعت محرومیت ها نبود و مسئولان در حد توانشان برای کمک به محرومان دریغ نکرده بودند.
بگذریم، جهادگران گروه جهادی محمد امین(ص) از قرارگاه محرومیت زدایی شهید شوشتری نوروز امسال همراه این روستای ها بودند و اهالی روستا دلتنگشان شده بودند چرا که آنها علاوه بر چند سرویس نسبتا بهداشتی، یک مدرسه که یک اتاق 20 متری بود، برای اهالی روستا ساخته بودند.
مهر دانشجویان جهادی در دل روستایی ها قابل توجه بود. به عبدالحمید 25 ساله گفتم، مگر این جهادگرها چه کار کردند که همتون دلتنگشون شدید؟ جز اینکه چندتا کار عمرانی براتون کردن. گفت: آنها جوانهای مومنی بودند که زندگی شیرینشان را در نوروز در کنار محرومان سپری کردند رفتار آنها همچون پیامبر اسلام(ص) و علی(ع) بود.
بالاخره وقت رفتن رسید و ما بعد از صرف صبحانه با ساکنان کجک دردپ که تمامی ساکنان آن از برادران و خواهران اهل سنت بودند، خداحافظی کرده و راهی روستای محمدآباد که دهستان و از توابع شالیر بود شدیم.
این روستا وضعیت بهتری نسبت به روستای قبلی داشت. در این روستا میهمان نماینده اش بودیم. مهمان نوازیشان هم در حد توانشان شایسته بود، بعد از ناهار، مسئولان کاروان گفتند که قرار است به روستایی برویم که نیم ساعت پیاده روی دارد. نماینده روستا یک نفر آشنا را همراه ما راهی کرد. آقای بلد با 2 سه تن از بچه ها جلوتر رفتند و ما هم پشت سرشان.
4 خانم، هفت آقا از داخل یک دره نسبتا عمیق به سمت روستای «جهانی دردپ» راهی شدیم.
نیم ساعت گذشت راه همچنان ادامه داشت؛ نیم ساعت شد یک ساعت! نفسمان گرفت، بلد هم جلوتر رفته بود می خواستیم برگردیم. برخی دوستان میگفتند که دیگر نمیتوانند مسیر را ادامه بدهند تشنگی و خستگی دیگر اجازه ادامه راه را نمی داد. تصمیم نهایی در کف دره این بود که ادامه بدهیم.
نیم ساعت دیگر رفتیم و هیچ خبری از جهانی دردپ نبود. احساس همه ما این شد که راه را گم کردیم. به مزاح به دوستان گفتم ما مسیر را اشتباهی آمدیم و اگر مقداری جلوتر برویم باید گذرنامه داشته باشیم چرا که احتمالا وارد یکی از کشورهای مرزی خواهیم شد. بعد ازچند دقیقه، دیگر از کف دره با صدای بلند فریاد می زدیم کمک- کمک- کمک!
جلوتر که رفتیم یک باغ بالای دره بود که حکایت از نزدیک شدن ما به یک روستا داشت. انار کال که میتوانست بخشی از تشنگی مان را رفع کند روی زمین افتاده بود. طبق فتوای حضرت آقا و دیگر مراجع خوردنش حلال بود، برداشتمش، یکی از همراهان انار را گرفت و با تعجب گفت انار بلوچستانه؟ به شوخی گفتم پ ن پ انار ساوه اس. همه شواهد و قرائن حاکی از این بود که روستای جهانی دردپ در نزدیکی های ماست.
بالاخره بعد از دقایقی یک خانه روستایی در بالایی دره رویت شد، با سرعت سربالایی را طی کرده و وارد کپر شدیم. با صدای بلند داد میزدیم یا بهتر بگویم می زدم، آب آب آب. بنده خدا صاحب خونه ترسیده بود آب خنک و یک فلاکس بزرگ چای دارچین. تا چند دقیقه ای کار ما آب خوردن بود و تلاش صاحب خانه پرکردن پارچ آب.
باور کنید اگر بگویم بعد چند دقیقه حالمان طوری بود که انگار بهوش آمده بودیم، دروغ نگفته ام. آنجا منزل رسول بخش بلوچی نماینده روستا بود، چرایی تابلوی کوچکی که نام پنج تن آل عبا منزل آقای بلوچی را مزین کرده بود، سوال اولم بود که گفت: "تعجب نداره تمام اهل سنت امام حسین (ع) را دوست دارند. عشق به حسین(ع) برای همه مسلمانان است. محرم که میشود برای امام حسین عزداری می کنیم. اگر کسی خلاف این را میگوید مسلمان نیست، وهابی است. وهابی ها هیچ سنخیتی با اسلام و اهل سنت ندارند".
روستای جهانی دردپ متشکل از 24 خانواده و 47 خانوار بود، اکثر ساکنان این روستا نسبت به اینکه از نعمت برق محروم هستند، به مسئولان شهرستان و استان گلایه داشتند.
وارد یک کپر که مدرسه کوچک دانش آموزان روستایی بود، شدم، عبدالرحیم قرآن می خواند، انا اعطیناک الکوثر...خستگی شدید حاصل از پیاده روی تقریبا 2 ساعت و 20 دقیقه ای این سوال را در ذهنم تداعی می کرد که اگر کسی بیمار شد، تکلیفش چه می شود، یکی از روستایی ها در جواب گفت: ابتدا باید بگویم ما سعی میکنیم که مریض نشویم! و اگرهم شدیم زود خوب شویم! اما اگر بدشانس بودیم باید تا روستای محمدآباد که یک خانه بهداشت دارد، تابوت سواری کنیم. گفتم یعنی چی؟، گفت: یعنی در تابوت دراز بکشیم و چند نفرهم زیر تابوت بروند تا روستای محمدآباد.
خبری از حاصلخیزی اندک زمین های کشاورزی هم نبود، به آن روستایی گفتم خرج و مخارج از کجا تامین میشود، دست نوشته ای روی دیوار را نشانم داد که نوشته شده بود، و من یتق اللّه یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب و من یتوکل على اللّه فهو حسبه ان اللّه بالغ آمره قد جعل اللّه لکل شى.
آماده برگشت شده بودیم گرچه فکر پیاده روی 2 ساعته هم عذاب آور بود اما چاره ی دیگری نبود، برگشتیم و در طول پیاده روی به آنچه بر ما در پیاده روی مسیر رفت گذشته بود، خندیدیم.
به روستای محمدآباد رسیدیم. مسول کاروان به بچه ها گفت باید سریع به سمت بخش فنوج و روستای زبرینگ که به چهارده معصوم مشهور بود، حرکت کنیم. سوار ماشین ها شده و حرکت کردیم تا اینکه حوالی ساعت23 تازه به بخش فنوج رسیدیم. شب را با خستگی به صبح رساندیم. بعد از نماز صبح به سمت مجتمع روستایی پیامبراعظم (ص) حرکت کردیم. ساعت 7:30 صبح رسیدیم به روستای زبرینگ. مسجد روستا برای استراحت آقایان و خانه یکی از اهالی برای اسکان خواهران در نظر گرفته شده بود.
به همت بخشدار فنوج که حالا خود یک جهادگر است شامی تهیه شده بود جای شما خالی بعد از صرف شام، از فرط خستگی فقط خوابیدیم. بعد از صبحانه به داخل روستا برگشتم، دانشجویان جهادی آنجا نبودند اما همه جا حرفشان بود چرا که 3 سال است ایام نوروز را در کنار روستاییان این 3 روستا گذرانده و برایشان خانه، سرویس بهداشتی و... ساخته بودند.
زبرینگ 24 خانواده داشت 2 خانواده آن اهل سنت بودند. جالب اینکه دانشجویان در این روستا 2 خانه از 4 خانه ای که ساخته بودند را به خانواده های اهل سنت هدیه کرده بودند.
مراد علیزاده با تقدیر از دانشجویان جهادی می گفت، وقتی شنیدم دانشجویان 4 خانه ساخته اند باورم نمیشد 2 خانه از چهارخانه سهم ماکه در بین 24 خانواده این روستا، اهل سنت هستم باشد اما این کار دانشجویان به ما دلگرمی داد. دانشجویان در این روستا سد کوچکی برای ذخیره آب ساخته بودند که تمام تلاششان این است که بخشی از مشکلات کشاورزان را رفع کنند. سدی که البته به استخر کودکان تبدیل شده.
به روستای بعدی( کوردان) که چند دقیقه بیشتر با چهارده معصوم زبرینگ فاصله داشت رفتیم. 25 خانواده این روستا نیز ضمن ابراز رضایت از طرح هدفمندکردن یارانه ها که البته وجه اشتراک تمامی روستاها بود، از تلاش دانشجویان جهادی ابراز رضایت می کردند.
و اما آخرین روستا، مجتمع روستایی پیامبر اعظم (ص) چیل کنار بود، روستایی که آخرین خانه اش با اولین تیربرق کمتر از چهل قدم به قدم نگارنده فاصله نداشت اما با کمال تاسف ساکنان این روستا از برق محروم بودند.
به بهانه دریافت آب، با یکی از ساکنان این روستا آشنا شدم، او که از دولت به دلیل وام بدون بهره برای ساخت خانه روستایی ابراز رضایت میکرد، گفت: گفته اند ده میلیون وام به طور مرحله به مرحله برای ساخت خانه به ساکنان این روستا میدهند اما واقعیت این است که ما توان کافی برای بازگرداندن این پول را نداریم مگر اینکه دولت شرایط ما را در دریافت اقساط وام در نظر بگیرد.
روستای چیل کنار را به مقصد زبرینگ و این روستا را به مقصد ایرانشهر ترک کردیم، بعد از 3:30 ساعت آنهم با سرعت 120 کیلومتری و با ماشین های سرحال!!! ساعت 12 شب به ایرانشهر رسیدیم شب را میهمان سپاه ایرانشهر بودیم و صبح زود با پرواز ده و چهل دقیقه، ایرانشهر را به مقصد تهران ترک کردیم.اما وقتی به تهران رسیدم، این اردو برایم درس زندگی بود، به یکی از دوستان می گفتم اگر ساکنان شمال، غرب، شرق و حتی جنوب تهران زندگی محرومان را از نزدیک ببینند شاید تا به آخر عمر دیگر ناشکری نکنند و باشد این حکایت برای همه ما درس عبرت. این بود داستان بلوچستان...

Source: http://rajanews.com/detail.asp?id=128894

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر