v

v

۱۳۹۱/۰۳/۱۸

روایت مشاور لاریجانی از نشست بغداد:جلیلی گفت با ترک نشست، بمب اتمی را الان و همین جا منفجر می‌کنم


حسین شیخ الاسلام، قائم مقام سابق وزارت امور خارجه و مشاور امور بین الملل رییس مجلس یکی از دانشجویان پیرو خط امام(ره) بوده و در تسخیر سفارت امریکا هم نقش آفرینی کرده است. او 17 سال قائم مقامی و معاونت وزارت امور خارجه (با احکام شهید رجایی، مهندس موسوی، علی اکبر ولایتی و منوچهر متکی)، 5 سال سفیر در سوریه (حکم سیدمحمد خاتمی)، 4 سال نمایندگی مردم تهران در مجلس هفتم را در کارنامه دارد.
وی گفت: سعید جلیلی در بغداد گفت من می توانم یک بمب اتمی را الان و همین جا منفجر می کنم و این کار را با ترک کردن مذاکرات انجام می دهم. در واقع ترک مذاکرات از سوی طرف ایرانی با منفجر کردن بمب هسته یی برای غرب یکسان خواهد بود.
متن گفتگوی شیخ الاسلام با روزنامه اعتماد در پی می آید:  
از نظر شما مذاکرات مسکو چه دستاوردی خواهد داشت؟
در نشست استانبول اصول خوبی پذیرفته شد ولی طبق معمول، غربی ها در بغداد به آنچه در استانبول توافق شد پایبند نبودند. ما هیچ گونه تصوری از عقب نشینی در چارچوب ان پی تی نداریم. در امضای این توافقنامه همه مرزها مشخص شده و از آن عقب نشینی نخواهیم کرد. اگر طرف غربی در مسکو به آنچه توافق داشته ایم پایبند باشد و اصول را رعایت کند طرف ایرانی هم آمادگی دارد تا هر گونه همکاری لازم را در چارچوب توافقنامه انجام دهد. اما محال است ذره یی از حقی که ان پی تی برای ما قایل شده است عقب نشینی کرده یا بر سر آن مصالحه کنیم.
ایران دارای یک حکومت مردمی است واگر رفتاری غیر از آنچه مردم از حکومت انتظار دارند داشته باشد، باید به مردم پاسخگو باشد. مردم ما بر حق خود واقفند و اجازه تعدی به آن را نخواهند داد. یکی از شعارهایی که احمدی نژاد مطرح کرد و مورد استقبال مردم هم قرار گرفت عدالت در ساختار بین المللی بود. این شعار معقولی است و اگر بخواهیم به آن پایبند باشیم در چارچوب ان پی تی، ایران دارای حق انرژی اتمی و حق غنی سازی است، بنابراین ما حاضر نیستیم سرنوشت آینده مملکت را به هر دلیلی به مخاطره بیندازیم، چرا که برای جایگاه امروز در جهان و برای انقلاب اسلامی مان جــــــانفشانی ها داشتـــه ایم و بهای زیادی داده ایــم. غرب توطئه هایی داشت تا آنچه را که می خواهد به ما تحمیل کند اما موفق نشد حالاهم بر سر میز مذاکره نمی تواند هیچ چیزی را به ما تحمیل یا ما را وادار به عقب نشینی کند.
به نظر می رسد غرب در این برهه خود به مذاکره نیاز داشته باشد. مسوولیت مهم آقای جلیلی این است که مشخص کند آیا غربی ها در مسکو مذاکرات راهبردی را می خواهند و به این به نتیجه رسیده اند که فشار و ارعاب و روش هایی که تاکنون به کار گرفته اند بی فایده بوده و حالامی خواهند روش خود را عوض کنند یا اینکه تمایل به مذاکره تاکتیکی دارند. این نقش مهمی است که تاکنون جلیلی به خوبی ایفا کرده و باید از ایشان تشکر کرد که به این خوبی از پس چنین وظیفه مهمی بر آمده است و امیدواریم در مسکو هم بتواند با مشخص کردن این موضوع به خوبی عمل کند و گامی به جلو بردارد.
 با این توضیح شما نشست بغداد را زیاد مثبت ارزیابی نمی کنید.
 نشست بغداد قدمی رو به جلو بود و اینکه گفته شد طرف ایرانی وقت کشی کرده یا قدمی به جلو بر نداشته موضعی غیرمنطقی است، چرا که در نشست بغداد ما مشخص کردیم که چه می خواهیم و مواضع مان را شفاف بیان کردیم. آنچه مسلم است ما از مذاکره فرار نمی کنیم اما مذاکره به صرف مذاکره کردن هم برای ما فایده یی ندارد. ما تصمیم داریم از مذاکرات نتیجه بگیریم: بدون شک نشست بغداد نشان داد طرف غربی ما را می شناسد و می داند تا چه اندازه در مواضع خود پافشاری می کنیم.
سعید جلیلی در بغداد گفت من می توانم یک بمب اتمی را الان و همین جا منفجر می کنم و این کار را با ترک کردن مذاکرات انجام می دهم. در واقع ترک مذاکرات از سوی طرف ایرانی با منفجر کردن بمب هسته یی برای غرب یکسان خواهد بود. این تاکتیک طرف ایرانی باعث شد غرب عقب نشینی کند. خوشبختانه مذاکره کننده یی که برای ملت ایران مذاکره می کند بسیار آگاه است و باید از او تقدیر کرد. سعید جلیلی خواست مردم را به غرب نشان داد و گفت ما عقب نشینی نخواهیم کرد.
  
اگر ترک مذاکرات توسط ایران اینقدر برای غرب حیاتی است چرا آنها سعی می کنند ایران را وادار به عقب نشینی کنند؟
به هر حال نفت یک روز تمام می شود. انرژی یعنی حیات. معقول ترین جایگزین برای انرژی نفت هم انرژی هسته یی است. در انرژی هسته یی تا مرحله تولید سوخت، عملیات راهبردی است ولی بعد از تولید سوخت، یا سوخت خودتان ارزان تر می شود یا دنیا سوخت ارزان تری به شما عرضه می کند.
از اینجا به بعد موضوع اقتصادی است. اما تا شما سوخت را تولید نکردید یک واحد سوخت از سوی تمامی کشورهای دنیا به شما عرضه نخواهد شد، مگر اینکه عزت خودرا بفروشید و راه حل های آنها را بپذیرید. به همین جهت ما در موضوع غنی سازی یک قدم کوتاه نمی آییم، به همین سبب در تقابلی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و راهبردی با غرب هستیم.
  
نقش امریکا را در مذاکرات چگونه می بینید؟
در حال حاضر امریکا با محدودیت هایی روبه رو است و نیاز دارد نشان بدهد در رابطه با ایران موفق بوده است. اینها دلایلی است که ما این فصل را برای مذاکره پذیرفته ایم اما امریکا نمی خواهد در دنیا ودر بین مردمش عنوان کند برای انتخابات ریاست جمهوری بعد از دوره اوباما در این مذاکرات شرکت می کند، بلکه ژست بشردوستانه به خود گرفته و می گوید برای جلوگیری از حمله اسراییل به ایران پای میز مذاکره نشسته است. اما ما می گوییم اسراییل غلط کرده به ایران حمله کند.
این عبارت را نه به خاطر بی ادبی در کلام بلکه به خاطر محتوایش استفاده می کنم. اگر اسراییل چنین غلطی بکند به فرموده مقام معظم رهبری ایران همچون صاعقه بر سرش فرود خواهد آمد، بنابراین موضوع حمله اسراییل به ایران کاملاتخیلی است و ایران بر حق خود پافشاری می کند و امریکا هم به مذاکره نیازمند است.

Source: http://www.iranianuk.com/page.php5?id=20120607144524029

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر