v

v

۱۳۹۱/۱۰/۲۱

تحصيل زير سايه كپر فاطمه مرادزاده



جام جم آنلاين: در حالي كه هر روز خبري از هوشمندسازي مدارس يكي از استان‌هاي كشور و تجهيز اين مدارس به امكانات پيشرفته به گوش مي‌رسد، برخي دانش‌آموزان استان سيستان و بلوچستان هنوز در مدارس كپري، خشت و گلي و غيراستاندارد و بدون هيچ گونه امكانات رفاهي و آموزشي تحصيل مي‌كنند.




بحث كپرزدایی از سال 86 و طبق مصوبه سفر نخست ریاست جمهوری در اولویت كار چهار استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، كرمان و لرستان قرار گرفت و پس از دو سال و در سال 88 در سيستان و بلوچستان، سال پايان كپرنشيني دانش‌آموزان و نوسازي و جايگزيني 630 مدرسه كپری اعلام شد، آماري كه البته خيلي زود توسط مردم محلي و رسانه‌ها تکذيب شد و اداره نوسازي و تجهيز مدارس استان را برآن داشت كه نسبت به بررسي و شناسايي مجدد مدارس كپری اقدام كند.
به گفته مسوولان استاني اكنون مدارس كپري، فرسوده و تخريبي زيادي در سيستان و بلوچستان بويژه جنوب اين استان وجود دارد كه همچنان ترس، دلهره، سرما و گرما را چاشني تحصيل فرزندان اين سرزمين كرده است.
مدرسه کپری ابتدایی شهید عصا کریمی در روستای کوچینک در 50 كيلومتري نیک شهر يكي از اين مدارس كپري است كه دانش‌آموزانش از مسوولان آموزش و پرورش مدرسه هوشمند نمی‌خواهند، بلكه تنها خواسته آنها نجات از اين فضای نامناسب کپری است،‌ فضايي كه در تابستان و زمستان آرامش فکری ندارند.
به گفته مسوولان شهرستان نيك شهر اكنون حدود 40 مدرسه كپری و و بیش از 300 فضای نامناسب آموزشی خشت و گلی، فرسوده، استیجاری و دو شیفته در این شهرستان وجود دارد كه البته آمار غيررسمي بويژه در بحث مدارس كپري بسيار بيشتر از اين ميزان است.
تحصيل زير سقف‌هاي ناامن
نماينده نيك شهر، چابهار و كنارك درباره مدارس فرسوده در حال تخريب اين سه شهرستان، به جام‌جم مي‌گويد: هنوز مدارس كپري، استيجاري، خشت و گلي، فرسوده و رو به تخريب زيادي در اين شهرستان‌ها‌ و بخش‌هاي تابعه و روستاهاي آنها وجود دارد كه وضعيت نگران‌كننده‌اي دارند و بايد نوسازي و بازسازي شوند.
يعقوب جدگال به مشكلات اين گونه مدارس اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: در بحث مدارس استيجاري با فشار صاحبان اين منازل كه خواستار انتقال دانش‌آموزان و تخليه منازل و اتاق‌هايشان هستند، مواجه‌ايم؛ هرچند بيشترين مشكل مربوط به مدارس فرسوده و خشت و گلي است كه آرامش و امنيت را از دانش‌آموزان سلب كرده است.
وي با بيان اين‌كه هيچ اطميناني به مدارس خشتي و فرسوده اين مناطق هنگام بارندگي نيست، تصريح مي‌كند: پيامد درس خواندن در اين مدارس براي دانش‌آموزان، افت تحصيلي، نگراني مداوم و سلب آرامش و امنيت است، حال آن كه فرزندان اين سرزمين نيز از هوش و استعداد بالايي برخوردارند. به گفته اين نماينده مجلس، اكنون مدرسه روستاي بگ در بخش قصرقند نيك شهر كه 45 سال قدمت دارد، به حدي خراب و فرسوده است كه سقف آن در حال ريزش است و كافي است اندك باراني ببارد تا كل مدرسه روي سر دانش‌آموزانش آوار شود. مدرسه لاتي دان در روستاي لاتي دان در بخش مركزي شهرستان چابهار نيز وضع بهتري ندارد و در حال تخريب است.
جدگال يادآور مي‌شود: دانش‌آموزان روستاهاي تركاني، كچ، بنارو، گاركندي، صيادوار و چندين و چند روستاي ديگر در حوزه آموزش و پرورش دشتياري شهرستان چابهار نيز در مدارس فرسوده و در حال تخريبي درس مي‌خوانند كه هر لحظه امكان فروريختن و آوار آنها با اندك باران يا زلزله كم ريشتري وجود دارد.
وي به كمبود فضاي آموزشي در برخي مناطق مانند شهرستان كنارك اشاره مي‌كند و مي‌گويد: روستاي بندگاه در بخش مركزي چابهار مدرسه ندارد و كلاس دانش آموزان در كپر و اتاقي گلي تشكيل مي‌شود و دانش آموزان روستاهاي بلنگي و ندكان در بخش مركزي نيك شهر نيز با كمبود شديد فضا روبه‌رو هستند، به طوري كه كلاس 30 دانش‌آموز ندكاني در يك اتاق كوچك گلي تشكيل مي‌شود.
نماينده شهرستان‌هاي نيك‌شهر، چابهار و كنارك با بيان اين ‌كه درس خواندن روي زمين خشك و خالي براي برخي دانش‌آموزان سيستاني با آرامش خاطر بيشتري همراه است، درباره اقدامات انجام شده در راستاي رسيدگي به اين مشكل يادآور مي‌شود: تاكنون جلسات متعددي با آموزش و پرورش و سازمان نوسازي و تجهيز مدارس استان برگزار شده و مجوز احداث هفت الي هشت مدرسه را نيز دريافت كرده‌ايم كه البته هنوز جاي كار زيادي باقيمانده است.
مي‌گويند اعتبار نداريم
نماينده سراوان، سيب، سوران و زابلي نيز با بيان اين‌كه هنوز مدارس خشت و گلي و غيراستاندارد زيادي در جنوب شرقي سيستان و بلوچستان وجود دارد به جام‌جم مي‌گويد: در بخش‌هاي سيب، سراوان،‌ زابلي و سوران هنوز مدارس زيادي وجود دارد كه يا خشت و گلي و فرسوده است يا كپري، استيجاري و بدون امكانات يا با امكانات ضعيف كه شرايط و فهرست اين مدارس را به آموزش و پرورش هم اعلام كرده‌ايم.
هدايت‌الله ميرمرادزهي با بيان اين كه رسيدگي به اين مساله در شوراي آموزش و پرورش استان هم مطرح و قرار شد بودجه‌اي براي استانداردسازي اين مدارس تعيين شود، مي‌افزايد: اما با توجه به محدوديت اعتبارات استان اين اعتبار هنوز اختصاص نيافته است و دانش‌آموزان اين مناطق در شرايط سختي تحصيل مي‌كنند.
در همين حال صاحب‌گل صالحي، فرماندار نیک شهر با اشاره به وجود مدارس غیراستاندارد در این شهرستان به جام‌جم مي‌گويد: در اين زمينه با مديركل سازمان تجهيز و نوسازي مدارس استان گفت‌وگوهايي انجام شده و اين سازمان حدود چند هفته پيش بازرسان خود را به مناطق مختلف شهرستان اعزام و فهرستي از مدارس نيازمند بازسازي تهيه كرده و متعهد شد در اسرع وقت به اين مساله رسيدگي كند.
رسيدگي مي‌كنيم
هرچند مدیركل نوسازی و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان حاضر به گفت‌وگو با جام‌جم نشد، اما بيش از دو هفته پيش در گفت‌وگو با ايرنا گفت: در برخی مناطق روستایی استان هنوز مدارس كپری وجود داشته است، ولی این مشكل ناشی از به حد نصاب نرسیدن دانش‌آموزان است.
علیرضا راشكی با بيان اين‌ كه هیچ مشكلی برای ساخت مدرسه جایگزین موارد كپری در روستاهای جنوب استان از جمله مناطق دورافتاده شهرستان نیك شهر وجود ندارد، افزود: در پی اعلام فرماندار نیك شهر مبنی بر وجود 40 مدرسه كپری در این شهرستان یك گروه از كارشناسان نوسازی مدارس به منطقه برای بررسی موضوع اعزام شدند.
به گفته وي در این بررسی‌ها مشخص شد در برخی روستاهای نیك شهر به علت حد نصاب نداشتن تعداد دانش آموزان (حداقل هشت تا ده نفر) مجددا مجوز احداث مدرسه كپری توسط ريیس شورای آموزش و پرورش شهرستان صادر شده است.
فاطمه مرادزاده ‌-‌ گروه ايران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر