v

v

۱۳۹۱/۰۲/۱۸

کارگر کشتارگاه، قربانی تب کریمه کنگو در خراسان شد


سال گذشته، رییس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت از ابتلای ۴۳ نفر و فوت ۹ انسان در اثر بیماری تب کنگو در کشورخبر داده بود.
فرماندار بیرجند در کارگروه سلامت و امنیت غذایی، جان باختن یک شهروند بیرجندی را بر اثر بیماری تب کریمه کنگو تأیید کرد. در بررسی های بالینی اولیه مشخص شد که او کارگر کشتارگاه بوده و بصورت مستقیم با گوشت دامهای ذبح شده در تماس بوده است و از سوی دیگر تمامی علایم ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در وی ظاهر و در حال تشدید بود به نحوی که دچار خونریزی های شدید از نقاط مختلف بدن شده و در نهایت ۲ روز پس از ورود به این مرکز درمانی جان باخت.
سال گذشته، رییس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت از ابتلای ۴۳ نفر و فوت ۹ انسان در اثر بیماری تب کنگو در کشورخبر داده بود. به گزارش قدس آنلاین، قاسم زاده نداف موضوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را از مسایل جدید این شهرستان دانست و گفت: این بیماری بومی نبوده و از استانهای همجوار وارد خراسان جنوبی شده است.
مسؤول واحد بیماریهای مرکز بهداشت بیرجند نیز در این جلسه تأکید کرد: تنها راهکار کنترل و مقابله با بیماری تب خونریزی کریمه کنگو، پیشگیری و اطلاع رسانی جامع است. محمد صدیق فاروقی با اشاره به اینکه بر اثر ابتلا به این بیماری هیچ گونه علایم بیماری در دام زنده مشاهده نمی شود، اظهار داشت: تنها راه کنترل و مقابله با این بیماری آموزش و پیشگیری است.
وی عامل بیماری تب کریمه کنگو را ویروس دانست و گفت: این بیماری از انواع بیماریهای مشترک بین انسان و دام است. وی به راه های انتقال این بیماری به انسان اشاره کرد و اظهار داشت: گزش کنه آلوده، تماس با لاشه حیوان، خون و یا ترشحات دام و تماس با خون و بافتهای بیمار مبتلا از جمله راه های انتقال این بیماری است.
وی گفت: بز، خرگوش وحشی و گوسفند، گاو، شترمرغ و شتر از جمله دامهایی هستند که می توانند مخزن بیماری باشند.فاروقی افزود: این بیماری در صورت تشخیص به موقع در انسان، در مراحل اولیه قابل درمان است. وی با اشاره به اینکه ۵۰ تا ۲۰۰ مورد از این بیماری سالیانه در کشور کشف می شود، عنوان کرد: در استانهای غربی و سیستان به دلیل وجود دام زیاد این بیماری شایع تر است.
فاروقی به راه های پیشگیری از بیماری اشاره کرد و ادامه داد: جدا کردن فضای دام از انسان، ذبح دام در محدوده مشخص و زیر نظارت دامپزشکی و آگاهی دادن به مردم و خرد کردن گوشت با استفاده از دستکش و عینک از جمله این موارد هستند.
مردم مراقب باشند
رئیس دامپزشکی شهرستان بیرجند بر فرهنگ سازی استفاده از گوشت کشتارگاه ها در بین مردم تأکید کرد و گفت: به دلیل وجود فرهنگ غلط در بین مردم برای تهیه گوشت مورد نیاز از روستاهای اطراف، باید اطلاع رسانی شده و به مردم هشدار داده شود تا از گوشت کشتارگاه استفاده کنند.
رئیس دامپزشکی شهرستان بیرجند، یادآور شد: با توجه به تبادلات دامی و مرزهای جغرافیایی مشترک و قاچاق دام در استان و اینکه سالهای اخیر مواردی از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مشاهده شده، برای همکاری، مراقبت و کنترل و نیز ارتقای سطح سلامت مردم باید اطلاع رسانی جامع انجام در بررسی های بالینی اولیه مشخص شد که او کارگر کشتارگاه بوده و بصورت مستقیم با گوشت دامهای ذبح شده در تماس بوده است و از سوی دیگر تمامی علایم ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در وی ظاهر و در حال تشدید بود به نحوی که دچار خونریزی های شدید از نقاط مختلف بدن شده و در نهایت ۲ روز پس از ورود به این مرکز درمانی جان باخت.
Source: http://www.kaleme.com/1391/02/18/klm-100229

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر