v

v

۱۳۹۱/۱۲/۱۵

حکومت امنیتی ایران در پی تغییر نام اقلیم بلوچستان



به مانند انچه در فردای کودتای رضا خان و هجوم به اقلیم اهواز(عربستان ایران) در سال 1925 روی داد و 11 سال بعد در سال 1936 اسم تاریخی این ایالت را به خوزستان تغییر دادند تا ثروت نفتی ان را تاراج کنند و با هجوم فرهنگی زبان و فرهنگ بومی این اقلیم را نابود کنند، هر چند که امروز نتوانستد، حال همان سیاست و این بار بدست حکومت امنیتی با گرایش شیعی ناسیونالیستی در پی تغییر نام بلوچستان سنی نشین است، در این مورد امام جمعه اهل سنت بلوچستان با هشداری بس روشن با این تغییر که اسم بلوچستان از بین برود مخالفت کرده و به نظام ایران تلویحا هشدار داده است
 .
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه نماز جمعه خود از زمزمه تقسیم استان سیستان و بلوچستان گفت. وی هشدار داد:

این روزها زمزمه تقسیم استان سیستان و بلوچستان به گوش می رسد. با توجه به این موضوع که به تعداد شهرستان‏ها در استان افزوده شده است، مسئله تقسیم استان بیش از گذشته مطرح است. اما آنچه مایه نگرانی مردم است آن است که شنیده شده عده ای قصد دارند واژه «بلوچستان» را از نام استان حذف کنند و استان را به بخش‏های "سیستان"، "مکران"، "ولایت"  و... تقسیم کنند.

بلوچستان در تاریخ ایران بخشی از هویت ایران و ملت ایران بوده است و متأسفانه اکنون دست‏هایی در کار است که می خواهند قومیت‏ها و فرهنگ‏های قومی را کمرنگ کرده و از بین ببرند. در حالی که نام بلوچستان از گذشته های دور در اسناد تاریخی وجود داشته و در این اواخر نام سیستان نیز به آن اضافه شده است. در گذشته این استان «بلوچستان» نام داشته و این جزو هویت ملت ماست و در تاریخ مردم ایران ثبت است و اگر کسانی بخواهند نام بلوچستان را از استان حذف کنند ما آنان را دشمن ملت خود می دانیم. (تکبیر مردم)
کسانی که به دنبال پروژه حذف نام بلوچستان هستند قصد دارند در منطقه فتنه قومی و مذهبی ایجاد کنند. وزارت محترم کشور و استانداری و سایر ادارات مربوطه در جریان باشند که جامعه بلوچستان اعم از معتمد، تحصیل‏کرده، علماء و همه اقشار جامعه، اعم از زن و مرد، این مسئله را نخواهند پذیرفت که نام بلوچستان از استان حذف شود.(تکبیر مردم) زمانی که موضوع استان خراسان پیش آمد مردم هیچ یک از مناطق استان خراسان به حذف نام «خراسان» رضایت ندادند و سرانجام این استان به نام "خراسان شمالی"، "خراسان جنوبی" و "خراسان رضوی" تقسیم شد و این تقسیم بندی معقولی بود. لذا چنانچه ضرورت تقسیم استان به وجود بیاید باید بر همین اساس انجام بگیرد که در هر قسمت نباید نام «بلوچستان» حذف شود. مردم این را نمی پذیرند که تقسیم استان بنا بر برخی ملاحظات قومی و مذهبی و به نفع قشری خاص انجام بگیرد. (تکبیر مردم)

چنانچه نمایندگان مجلس نیز در برابر چنین موضوعی سکوت کرده و یا کوتاهی کنند مردم هرگز آنان را نخواهند بخشید. (تکبیر مردم) ما اصراری بر تقسیم استان نداریم، اما اگر ضرورت تقسیم استان مطرح شد این مسئله باید با نظرسنجی از مردم و نمایندگان آنان انجام بگیرد. ما نگران آن هستیم که کسانی وزارت کشور را دور نزنند و با ارائه گزارشات غلط طرحی را پیش ببرند که نارضایتی مردم را در پیش داشته باشد.


۲ نظر:

  1. It will be wrong to do this and as the Molana has said the Baluchestan name will remail and it should, must remain Baluchestan and nothing else.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ما که بچه بودیم به سیستان و بلوچستان میگفتیم مکران واین جیز تازه ای نیست که سرش قشقرق بپا کنیم و آنکس که نفت را میبرد نام خوزستان و اهواز برایش فرق نمیکند .پس اگر اسم قدیمی مکران بر سر زبانها افتاده یا انداخته اند فکر می کنند ما از یادمان رفته .سیستان وبلوچستان همان مکران است و تا ابد خواهد بود.

      حذف